Rozhovor s Petrom Kaňukom – zakladateľom spoločnosti Lunys
5. prosince 2018
Z malého predavača zeleniny a ovocia na podtatranských trhoviskách až k najväčšiemu obchodníkovi na Slovensku v brandži. Tak jednoducho môže znieť príbeh podnikateľa Petra Kaňuka a jeho spoločnosti Lunys, ktorá začínala v plechovom stánku na popradskej tržnici.
Dnes je z neho slovenský líder v dovoze a distribúcii čerstvého a baleného ovocia so zeleninou, ktorý dáva prácu 250 ľuďom v Poprade a Bratislave, ročne prepraví 28 000 ton tovaru a jeho tržby vysoko presahujú 27 miliónov eur ročne. V biznise s ovocím a zeleninou aktuálne disponuje špičkovým logistickým centrom v rámci celej Európy.
Peter Kaňuk
Narodený v Poprade, podniká od roku 1994 v oblasti predaja a distribúcie ovocia a zeleniny, ku ktorému sa neskôr pridal aj potravinársky tovar. Spoločnosť založil pôvodne ako rodinný podnik v Poprade, ktorý sa postupne rozrástol na spoločnosť s celoslovenským pôsobením. V súčasnosti riadi spoločnosť spolu s dvomi riaditeľmi – Stanislavom Petrulom, riaditeľom bratislavkej pobočky, ktorý je zároveň spolumajiteľom firmy a Rastislavom Bohunčákom, riaditeľom popradskej pobočky.
Od počiatku sa riadil zásadou, že podnikateľ sa nesmie nechať odradiť neúspechmi. Príkladom sú časy, kedy jedna pobočka bola zisková a druhá stratová. Jeden čas jedna pobočka „ťahala“ druhú a aj napriek tomu sa rozhodol nechať otvorené obe. Toto rozhodnutie sa oplatilo, pretože dnes sú obe pobočky dlhodobo ziskové. Hlavnou črtou podnikania sa stala snaha neprestať a vždy nájsť cestu, ktorá otvorí nové možnosti.
Svoju vytrvalosť preukázal hlavne pri myšlienke ako rozšíriť podnikanie v situácii, kedy silnejšie subjekty obmedzovali rast svojim konkurentom, či už z pozície silnejšieho kapitálu alebo postavenia na trhu. V porevolučnom období išlo predovšetkým o inšpiratívne myšlienky, s ktorými sa stretol v západných krajinách. Vhodným výberom riadiacich spolupracovníkov a delegovanie právomocí na nižšie stupne zvýšil efektivitu podnikania a priniesli nový pohľad kam má podnikanie smerovať. Otvorenosť novým myšlienkam priniesli svoje ovocie.
Dynamickému trhovému mechanizmu bolo potrebné prispôsobiť ponuku. Veľkosklady, pôvodne tvoriace hlavný zdroj príjmu postupom času zanikali a práve v tejto situácii sa spoločnosť začala orientovať na rôzne typy menších prevádzok. Preto do sortimentu pribudol aj potravinársky tovar, ktorým spoločnosť dokáže zásobovať aj taký typ prevádzok, ktoré by pôvodný sortiment (výhradne ovocie a zelenina) inak neodoberali.
Dôležité je však priznať si chybu a zodpovednosť aj z pozície konateľa. Bez toho podľa jeho vlastných slov nie je možné napredovať.
Spoločnosť bola v posledných rokoch za svoje hospodárske výsledky niekoľkokrát zaradená medzi Najbonitnejšie podniky na Slovensku. Najzodpovednejšie podniky na Slovensku a zaradila sa aj do TOP 10 firiem prešovského kraja.
Zo školy do biznisu
K podnikaniu priviedol Popradčana Petra Kaňuka brat, ktorý tesne po revolúcii rozbehol na popradskom námestí špecializovanú predajňu s ovocím a zeleninou. Stredoškolský študent vtedy po vyučovaní či počas prázdnin naložil tovarom dodávku „tisícdvestotrojku“, do partie si pribral dvoch spolužiakov a vybrali sa predávať na trhové miesta do Vysokých Tatier. „Predával som aj na popradskom trhovisku. V začiatkoch podnikania to bola hlavne výpomoc bratovi, ktorému som tým pomáhal so splátkami úveru za predajňu,“ hovorí pre HN zakladateľ a konateľ spoločnosti Lunys Peter Kaňuk. Neskôr sa rodina z biznisu stiahla a Petrove kroky viedli na vysokú školu. Prednosť však dostáva založenie vlastnej rodiny. Kaňukovci sa v roku 1994 napokon do biznisu so zdravou výživou definitívne vrátili. K trhovisku a prvému obchodu sa postupne pridávali ďalšie, Lunys rozbieha zásobovanie škôl a stravovacích kapacít.
Deväťdesiate roky síce biznisu s ovocím a zeleninou priali, ale trh čakali dramatické zmeny. Počas lyžovačiek v Rakúsku mladý podnikateľ Kaňuk spozoroval trend, ktorý si pomaly razil cestu i na postkomunistické Slovensko. Na západe totiž klasické zelovoce neexistovali, ich sortiment ponúkali supermarkety v samostatných oddeleniach. „Premýšľal som nad tým, dokedy mi takýto obchodný model vydrží a začal som sa zaoberať balením ovocia a zeleniny. Kúpil som preto prvý stroj a začal som baliť zemiaky. Rozbehol sa nám prvý sklad pre vlastné účely.“
Prvý import
S príchodom milénia uskutočňujú Slováci prvý zahraničný import zo susedného Poľska. Trh je však dovozcami ovocia a zeleniny presýtený, konkurencia má navyše pred Lunysom náskok v dostatku kapitálu i skúseností. Biznis ich však láka. Na plnom kamióne paradajok sa v 90.-tych rokoch dalo zarobiť aj okolo 240-tisíc slovenských korún (8-tisíc eur).
Lunys sa postupne mení na logistickú firmu, ktorá dokáže úspešne zmanažovať presun tovaru a predať ho. „Odberateľov sme získavali veľmi ťažko, preto sme sa púšťali do riskantnejších obchodov. Bolo však otázne, či nám za tovar aj zaplatia,“ spomína Kaňuk.
Dlhy niektorých partnerov firmy narastali. Nechtiac tak dochádza k prvej akvizícii. Ako protihodnotu za nesplatené záväzky Popradčania získavajú veľkosklad v Brezne. Po neplánovanom rozšírení na rad prichádza cielená expanzia. V roku 2003 vzniká kľúčová bratislavská pobočka zelovocinárov z Popradu. Ťah sa vypláca, filiálka na západe Slovenska v súčasnosti dosahuje dvojnásobok obratu materskej centrály.
Stávka na logistiku
Správnu orientáciu a reakcie na turbulentné trhové prostredie podčiarkuje finančná výkonnosť firmy. Za posledných sedem rokov obchodník z Popradu nafúkol tržby o takmer 12 miliónov eur. Bratislavský areál Lunysu sa neustále rozširuje. Aktuálne sa rozkladá na 5-tisíc metroch štvorcových a ďalej rastie. Klúč k úspechu predstavuje dômyselná logistika vynútená sezónnosťou a čerstvosťou ponúkaných komodít. Lunys ovocie a zeleninu priamo dováža nielen z Južnej Ameriky, ale hlavne z Európy – z Holandska, Talianska, Grécka, Rakúska či Maďarska.
Neváhajte a kontaktujte nás. Radi zodpovieme všetky vaše otázky, predložíme vám nezáväznú cenovú ponuku alebo vám poskytneme prístup do demoverzie našich produktov.
Vyštudoval Obchodnú fakultu Ekonomickej univerzity v Bratislave. V OFZ začal pracovať už počas vysokej školy. Neskôr bol obchodným, finančným aj marketingovým riaditeľom. Potom žil šesť rokov vo Švajčiarsku, kde riadil časť obchodných aktivít brazílskej nadnárodnej ťažobnej firmy Vale. Do OFZ sa vrátil ako výkonný riaditeľ v roku 2012.
Do Tatry prišiel v apríli nový generálny riaditeľ Lukáš Andrýsek s úlohou zdvihnúť výrobu v priebehu niekoľkých rokov až na 2500 vozidiel. To, čo by u masovej automobilky bola banalita, je v špecializovanej Tatre, kde je skoro každé vozidlo unikát, náročná úloha.
Pre stredne veľké stavebné firmy je do budúcnosti takmer nutnosťou zvyšovať obrat a pôsobiť po celom Česku. „Regionálnosť v stavebníctve sa skončila,“ hovorí Ondřej Wachal, prokurista okremrížskej stavebnej firmy VW Wachal. Tá rozšírila svoj záber napríklad na Slovensko, kde sa podieľa na rekonštrukcii Bratislavského hradu.