História spoločnosti fortell s.r.o. je významne ovplyvnená regiónom, v ktorom sa nachádza, teda v meste Lanškroun a jeho najbližšom okolí. V tomto regióne vzniklo po revolúcii množstvo firiem zaoberajúcich sa elektrotechnikou a nástrojárstvom, pretože tu, za čias bývalého Československa, pôsobila spoločnosť TESLA.
O tom, že samotný Lanškroun zostal dodnes priemyselným mestom, svedčí aj fakt, že z približne 10-tisíc obyvateľov tohto mesta pracuje okolo 6-tisíc v priemysle. Spoločnosť fortell vznikla v roku 1995 ako technická a konštrukčná kancelária, ktorú založilo „5 statočných“. Už samotný názov firmy odkazuje na zručnosť a schopnosti. A tie dve „l“ na konci? Tie zase odkazujú na mestá Lanškroun a Letohrad, odkiaľ pochádzali pôvodní spoločníci firmy.
Spočiatku sa spoločnosť zameriavala na zahraničných odberateľov, pre ktorých však nezaisťovala len konštrukčné činnosti, ale aj výrobu foriem a lisovanie malosériovej produkcie. Na to samozrejme potrebovala množstvo subdodávateľov, a tak nebolo ďaleko k myšlienke na spustenie vlastnej výroby.
V roku 1997 mohla spoločnosť fortell odštartovať svoju prvú vlastnú výrobu, konkrétne lisovňu kovov, kde sa mimo iného až do tohto roka vyrábali nerezové lišty (nosiče pre tantalové kondenzátory) pre zákazníka Kyocera AVX. V roku 1998 sa k tomu pridala vlastná výroba kovových dielov na excentrických lisoch, v roku 2000 vlastná nástrojáreň, v roku 2003 vstrekovňa plastov, ktorá je v súčasnosti najväčším strediskom spoločnosti. Rozvoj spoločnosti však priniesol problém v podobe nedostatočných priestorov, ktoré obmedzovali ďalší rast a neboli dostatočne reprezentatívne. Navyše predstavovali riziko, keďže išlo o prenajaté priestory.
V roku 2007 tak padlo rozhodnutie o výstavbe vlastných nových priestorov a od roku 2008 sídli spoločnosť vo vlastných moderných budovách. Celá výroba zostala 100 % zákazková a v rámci skvalitňovania služieb pre zákazníkov bolo v roku 2014 otvorené najmladšie stredisko spoločnosti – montáž. V snahe minimalizovať riziká plynúce zo závislosti na jednom odvetví sú aktivity firmy postavené na troch základných pilieroch: elektrotechnickom, spotrebiteľskom a automobilovom priemysle.
Medzi hlavné odlišnosti od konkurencie patrí to, čím sa spoločnosť snažila odlišovať už od svojho začiatku – komplexné dodávky, teraz však s minimálnou potrebou subdodávateľov. Táto skutočnosť sa ukazuje ako najväčšia konkurenčná výhoda spoločnosti fortell, pretože moderný zákazník požaduje a oceňuje práve takto zaistenú službu od A po Z.
Ďalšou významnou odlišnosťou od konkurencie je skúsenosť a zručnosť zamestnancov, rovnako ako snaha udržať si týchto zamestnancov, čo má svoj základ už na počiatku existencie firmy. Na rozdiel od väčšiny podobne založených spoločností v regióne zostala spoločnosť fortell v českých rukách a snaží sa pre svojich zamestnancov vytvárať skôr rodinnú atmosféru, čo často nahrádza nerovný boj s nadnárodnými korporáciami v oblasti miezd.
Firma je okrem iného držiteľom ocenení DHL Exportér roka a Firma roka Pardubického kraja. Vlastní certifikáty ČSN EN ISO 9001:2016 a ČSN EN ISO 14001:2016. Je tiež aktívna v oblasti technického vzdelávania a zapája sa do rôznych činností súvisiacich so základnými a strednými technickými školami v regióne v rámci Spoločenstva firiem Lanškrounska. Verí, že sa jej takto vložené investície vrátia v budúcnosti vo forme nových kvalitných regionálnych zamestnancov, keďže už dnes zamestnáva takmer 250 ľudí a ich prirodzená obmena je nevyhnutná.
DÔVODY VÝBERU NOVÉHO ERP RIEŠENIA A ROZHODNUTIE PRE IS KARAT
Myšlienka na nutnosť výberu nového informačného systému sa v spoločnosti fortell objavila v roku 2018. Hlavným dôvodom bola skutočnosť, že spoločnosť pôvodne využívala účtovný systém ENTRY od lokálneho dodávateľa, ktorý už nebol schopný svojou funkčnosťou ani poskytovanými službami podporovať rozvoj spoločnosti fortell.
K rozhodnutiu o výbere došlo v roku 2020, keď sa, trochu netradične, spoločnosť fortell rozhodla využiť obdobie pandémie Covid-19 na výber nového ERP riešenia. Keďže však nemali žiadne praktické skúsenosti, venovali druhú polovicu roka 2020 hľadaniu vhodnej poradensko-konzultačnej firmy, ktorá by im s výberom pomohla. Po výbere takej firmy bola v roku 2021 vytvorená zadávacia dokumentácia, ktorou bolo následne oslovených viac ako 10 domácich dodávateľov.
Spoločnosť fortell preferovala domácich dodávateľov najmä preto, že zostáva v českých rukách a túto skutočnosť si veľmi váži; zároveň sa nechcela dostať pod vplyv nadnárodných dodávateľov. Z pôvodných 10 dodávateľov postúpilo 5 do druhého kola, kde už prebiehali prezentácie jednotlivých riešení. Na základe týchto prezentácií postúpili do finálneho výberu riešenia KARAT, K2 a HELIOS Nephrite. Víťazom sa stal IS KARAT, ktorý najlepšie spĺňal predstavy spoločnosti o budúcom ERP riešení.
Aké kľúčové kritériá výberu boli stanovené?
Jednalo sa najmä o:
Pokrytie všetkých kľúčových činností firmy – výroby, technológie, kvality, obchodu a ekonomiky.
Podporu procesov pre zákazkovú a sériovú výrobu, vrátane projektového riadenia.
Systém s otvoreným rozhraním na napojenie riešení tretích strán (PLM, MES, CAD/CAM…).
Náhradu papierovej komunikácie a samostatných excelovských tabuliek.
Optimalizáciu interných procesov.
Podporu manažérskeho riadenia.
Zjednotenie dátovej základne.
Keď IS KARAT k splneniu uvedených kritérií pridal kvalitné referencie v odbore, široký záber nasadenia, prívetivé užívateľské rozhranie a zároveň ponúkol najvyváženejší pomer medzi rozsahom štandardného riešenia a možnosťami firemnej customizácie, bolo rozhodnuté. Medzi dôležité aspekty výberu IS KARAT patrilo tiež profesionálne a otvorené jednanie celého obchodného tímu, kde bola vždy snaha o obojstranne prospešnú dohodu. V roku 2022 tak mohlo dôjsť k podpisu kompletného balíka zmlúv a začiatku predimplementačnej analýzy.
IMPLEMENTÁCIA IS KARAT
Aj v tejto oblasti sa prejavil prínos vybranej konzultačnej firmy, ktorá vopred upozornila na úskalia samotného procesu implementácie a najmä na nutnosť kvalitnej komunikácie vo vnútri firmy. Vďaka tomu boli budúci používatelia IS KARAT pripravení na zmeny, ktoré z tohto procesu vyplývali, a vedenie spoločnosti neváhalo náležite oceniť nadštandardnú ochotu zamestnancov.
Napriek tomu, že kvôli problémom na oboch stranách nakoniec došlo k trojmesačnému odkladu ostrého štartu oproti pôvodnému harmonogramu, spoločnosť fortell túto skutočnosť hodnotí pozitívne, pretože tento odklad prispel k následnému hladkému rozbehu ostrého štartu.
V praxi sa tiež ukázalo ako veľmi prezieravé, že výrobné terminály boli súčasťou dodávky od jedného dodávateľa a spoločnosť fortell ich nezaisťovala samostatne. Počas ich spúšťania bol zistený problém s konkrétnou čipovou sadou a verziou OS Windows, napriek tomu, že dodávateľ terminálov aj výrobca OS Windows tvrdili opak. Vďaka dodávke od jedného dodávateľa tak odpadlo prehadzovanie zodpovednosti medzi dodávateľom terminálov a dodávateľom IS KARAT, a vyriešenie problému bolo plne na dodávateľovi diela.
PRIDANÁ HODNOTA PRODUKTU A DODÁVATEĽA
Medzi okamžité prínosy možno určite zaradiť funkčnosť a využitie modulov BPM (Business Process Management) a DMS (Document Management System). Tieto moduly, ktoré často nie sú štandardnou súčasťou konkurenčných ERP systémov, predstavujú veľmi silné stránky IS KARAT. V spoločnosti fortell sa vďaka BPM podarilo veľmi rýchlo odbúrať väčšinu papierovej dokumentácie v kľúčových procesoch, čo okrem ekologických prínosov skracuje čas a tým zvyšuje efektivitu procesov aj spokojnosť zákazníkov. DMS následne priniesol zjednotenie rôznych foriem výrobnej i nevýrobnej dokumentácie do jedného prostredia, čím šetrí čas tak existujúcim, ako aj novým zamestnancom.
Ďalším veľmi rýchlo rozpoznateľným prínosom bolo nasadenie výrobných terminálov, ktoré znížili množstvo papierov obiehajúcich vo firme a zároveň sprístupnili viac informácií väčšiemu počtu osôb zapojených do výrobného procesu.
Vďaka projektovému riadeniu sa podarilo zlúčiť a nastaviť väčšinu procesov zákazkovej výroby v nástrojárni. Na projektoch sú evidované informácie o dopytoch a ponukách, nastavuje sa harmonogram, projektový tím, jednotlivé etapy projektu a ďalšie kľúčové informácie. Pomocou zákazkových úprav je možné vykonávať export kusovníka z konštrukčného softvéru NX priamo do IS KARAT, kde nasleduje automatický proces generovania nomenklatúr potrebných na objednanie materiálov a automatické zakladanie technologických postupov potrebných na výrobu polotovarov.
Terminálové prostredie umožňuje odvádzanie výrobných operácií z technologických postupov alebo z výrobných etáp. Vďaka pohľadu na rozpracovanosť v zákazkovej výrobe je možné sledovať aktuálny stav výroby polotovarov a dielov. Pomocou etáp na projektoch a prepojenia s DMS je v IS KARAT kompletne nastavený proces vzorkovania foriem a nástrojov, vrátane spracovania PPAP dokumentácie.
Evidenciu pohybu materiálu medzi skladmi a výrobou v IS KARAT zaisťujú skladové terminály, ktoré okrem oddelenia logistiky využívajú aj pracovníci výroby, a vďaka tomu môžu efektívne komunikovať so skladom. Zadávajú napríklad požiadavky na fyzický presun materiálu zo skladu do výrobných hál, čo zlepšuje komunikáciu a poskytuje lepší prehľad o pohybe materiálu.
Veľmi cenené sú manažérske výstupy z IS KARAT, ktoré vďaka zjednotenej dátovej základni poskytujú zamestnancom na rôznych pracovných pozíciách nadštandardné možnosti na podporu ich rozhodovania. Miera využívania týchto nástrojov sa však líši u každého používateľa. Rovnako ako inde, aj v spoločnosti fortell sú zamestnanci, ktorí využívajú len tie funkcie IS KARAT, ktoré sú nevyhnutné pre ich prácu, a potom sú takí, ktorí skúmajú ďalšie možnosti systému a snažia sa ich maximálne využiť.
Medzi oblasti, kde dodnes pretrvávajú určité rozpaky, patrí ekonomická agenda IS KARAT. To je pravdepodobne dané tým, že predtým používaný informačný systém bol pôvodne účtovným systémom, a túto oblasť mal zvládnutú nadštandardne. Ďalej došlo k prehodnoteniu plánov v oblasti EDI, ktorú IS KARAT síce podporuje, ale na jej implementáciu v každej konkrétnej spoločnosti je potrebná rozsiahla customizácia, ktorá pre spoločnosť fortell nebola ekonomicky výhodná.
Po necelom roku prevádzky nového informačného systému môžem konštatovať, že sa nám to s IS KARAT vo väčšine kľúčových procesov podarilo, aj keď stále prebiehajú väčšie či menšie úpravy a zmeny pôvodného nastavenia a customizácií, ktoré jednotlivé procesy a funkcie dopĺňajú, upravujú a vylepšujú.
Tomáš Přibyltechnický riaditeľ spoločnosti
PLÁNY DO BUDÚCNOSTI A ĎALŠÍ ROZVOJ SPOLUPRÁCE
Jedným z hlavných úloh na nadchádzajúce obdobie je spustenie APS plánovania výroby v IS KARAT. Napriek tomu, že táto sofistikovaná funkcionalita bola jedným z hlavných kritérií pri výbere nového ERP, jej implementácia bola od začiatku plánovaná až ako druhá, samostatná etapa.
S IS KARAT máme dobre položený základ pre ďalší rozvoj a vážim si ich snahy pracovať na vývoji štandardov jednotlivých modulov spoločne s ich zákazníkmi a používateľmi. Ako príklad môžem uviesť spoločnú konzultáciu ohľadom plánovania zdrojov v APS, kde si ich vývojári vypočuli naše potreby a požiadavky na plánovanie sériovej výroby. Podľa prvotnej spätnej väzby budú niektoré z našich požiadaviek zahrnuté do štandardov v novej verzii IS.
Tomáš Přibyltechnický riaditeľ spoločnosti
Tento návrh priniesla poradenská spoločnosť, ktorá zabezpečovala výber nového ERP, a bol následne pozitívne prijatý aj zo strany dodávateľa IS KARAT. V spoločnosti fortell využívajú na komunikáciu s dodávateľom štandardne dodávaný helpdeskový portál ALITEO, čo je vlastný produkt spoločnosti KARAT Software. V rámci komunikácie s dodávateľom však využívajú iba obmedzenú časť a do budúcna uvažujú o jeho širšom využití, najmä v oblasti správy a vizualizácie projektov.
Pretože sa v spoločnosti fortell snažia uvažovať nadčasovo, neunikol ich pozornosti ani boom v oblasti umelej inteligencie. Túto víziu ešte viac podporila KARAT Konferencia, na ktorej vedúci vývoja IS KARAT hovoril o konkrétnych možnostiach využitia AI.
Nasadenie nového IS je pre každú spoločnosť veľká zmena a často sa s ňou spájajú veľké očakávania. Je preto dôležité zapojiť do implementácie dostatočný počet kľúčových používateľov, ktorí dobre poznajú firemné procesy, a motivovať ich, aby boli nositeľmi potrebných zmien a spoločne s konzultantmi dodávateľa IS hľadali spôsoby, ako dosiahnuť požadované ciele.
Tomáš Přibyltechnický riaditeľ spoločnosti
V spoločnosti fortell zároveň sami zvažujú rôzne scenáre využitia tejto novej technológie, najmä v súvislosti s robustnou dátovou základňou, ktorú IS KARAT poskytuje.
PRÍNOSY IS KARAT
„Vďaka zjednoteniu dátovej základne do jedného robustného ERP riešenia došlo ku zprehľadneniu veľkého množstva informácií naprieč celou firmou.“
„Predimplementačná analýza by nemala byť zbytočne detailná a dlhá a mala by sa zameriavať najmä na ciele podľa zadávacej dokumentácie.“
„Napriek tomu, že vám dodávateľ môže poskytnúť tých najlepších špecialistov na konkrétne oblasti dodávaného riešenia, je vždy veľmi dôležité dohliadnuť, aby títo špecialisti medzi sebou komunikovali a výsledok ich práce nadväzoval na začiatku aj na konci na ostatné procesy vo firme.“
Ing. Filip Ambrož, generálny riaditeľ spoločnosti
„Implementácia je komplexný proces vyžadujúci starostlivú prípravu a riadenie. Kľúčovou súčasťou je migrácia dát, ktorá zahŕňa transformáciu odlišnej štruktúry a logiky pôvodného systému do nového. Vďaka podpore konzultantov z KARATu sme tento náročnú úlohu zvládli s minimálnymi ťažkosťami.“
Popredný výrobca plastových dielov a kovových výliskov, ktorý poskytuje komplexné služby v oblasti vývoja, konštrukcie, výroby a montáže foriem a nástrojov.
Neváhajte a kontaktujte nás. Radi zodpovieme všetky vaše otázky, predložíme vám nezáväznú cenovú ponuku alebo vám poskytneme prístup do demoverzie našich produktov.
Informačný systém KARAT vo VF NUCLEAR nielen riadi kľúčové procesy, ale zároveň integruje dáta z externých systémov, ako sú konštrukčné a návrhové softvéry.
Čisto česká priemyselná skupina CONTEG Group zaviedla moderný informačný systém KARAT českej proveniencie. Nahradila ním svoje starnúce ERP riešenie, ktoré nedokázalo podporovať jej dynamický obchodný a akvizičný rast. IS KARAT umožnil zefektívniť interné procesy, zabezpečil stálu aktuálnosť informácií a ich zdieľanie v celej skupine a je pripravený na ľahké začlenenie ďalších akvizícií.