BENEŠ a LÁT a. s. s dodávateľom ERP KARAT, spoločnosti KARAT Software a.s. ďalej KSW, spolupracuje od roku 2004 na vývoji rôznych modulov, medzi ktoré patrí APS (Advanced Planning and Scheduling), BPM (Business Process Management), REKLAMÁCIA, BI (Business Inteligence), IOT (Internet of Things), DMS (Document Management System), EDI (Electronic Data Interchange), GANTT, a prepojenie s ďalšími systémami ako sú ATTIS, PALSTAT a ďalšie.
Prvý menovaný modul APS bol vyvinutý a nasadený v roku 2005 s MRPII metodikou. Do roku 2009 bolo spoločne s KSW vyvinuté kapacitné plánovanie zahrňujúce všetky výrobné operácie a to vrátane kooperačných. Kapacitné plánovanie bolo nasadené a spustené vo všetkých výrobných závodoch spoločnosti. Tlak na lacnejšiu a flexibilnejšiu výrobu si vyžiadal ďalší vývoj v modulu APS vo forme APS II. Tento modul nasadený v roku 2015 už umožňoval detailnejšie materiálové plánovanie, lepšie obchodné pohľady, a hlavne nastavenie väzieb medzi plánmi závodu a riešením konfliktov cez master plán celej spoločnosti, ktorý zaistil väzby medzi výrobnými zdrojmi naprieč čiastkovými plánmi jednotlivých závodov.
Zmeny vo výrobe = „real-time“ plánovanie
Tlak na flexibilitu výroby bol naďalej neúprosný, a tak bolo potrebné sa začať venovať konceptu real-time výroby. Výroby, nečakajúcej na žiadny, alebo minimálny prestoj zo strany človeka. Tomu bolo potrebné podriadiť celý obchodný proces v ERP systéme. Od vylepšenia CRM, cez podchytenie obchodného procesu v module BPM, príprave výroby na automatické odvádzanie bez terminálov, real-time plánovanie, až po podporu automatických činností v logistike.
Pre realizáciu real-time plánovania sa javilo odbúranie operatívnych činností plánovačom ako jeden z prvých kľúčových krokov. To malo zrýchliť zmeny v plánoch, zrýchliť zmenu výroby, znížiť prestoje, znížiť závislosť na ľudskom zásahu, rozviazať viac ruky plánovačom pre lepšie zamarenie sa na kvalitu plánu a v neposlednej rade znížiť automatizáciou rozdiely medzi kvalitou plánovačov samotných.
Pre splnenie tohoto cieľa spoločnosť siahla po umelej inteligencii, ako trendovej a perspektívnej technológii s veľkým potenciálom. IT oddelenie vypracovalo návrh cieľového riešenia a predstavilo ho vedeniu, ktoré ho neskôr pridalo do krátkodobej stratégie spoločnosti a vyčlenilo na podporu real-time výroby prvé zdroje.
Prvé kroky k AI riešeniu plánovania
Projekt AI APS sa začal na začiatku roku 2019 v spolupráci s CARDAM s.r.o., ZČU, KARAT Sofware-KSW a FZÚ ČR realizovať.
Prvá analýza bola postavená na najčastejšej a časovo najnáročnejšej operatívnej činnosti plánovačov všetkých závodov, ktorú bolo možné odhaliť a vyvolať automatom. Bolo nutné si ujasniť, ktoré funkčnosti je dobré nechať na neurónovú sieť a ktoré by bolo dobré doplniť do existujúceho APS II modulu. Výsledkom je alternatíva 5 typov prestojov vhodných na riešenie pomocou technológie umelej inteligencie. V spolupráci vlastného IT tímu a KSW sa počas prvej etapy projektu vyvinula funkčnosť zberu spúšťačov, ktorým podkladom bol MES systém S-DATA, ukladanie stavu APS a logovanie akcií plánovača pri riešení prestoja. Príkladom je prestoj „porucha stroja“ (bude sa používať v celom článku), kde je nutné zistiť čas opravy a v prípade väčšieho prestoja preplánovať zákazky na iný stroj s ohľadom na vyťaženosť zdrojov, priority zákaziek a samozrejme s maximálnym použitím funkčnosti APS II modulu. Cieľom nebolo suplovať tento modul, ale doplniť ho o možnosti AI technológie a vyvinúť riešenie, ktoré by bolo vhodné i pre iné APS systémy.
V druhej etape projektu bolo potrebné zbierať skúšobné dáta pre aktuálny typ prestoja. Ako najmenšia vzorka sa javilo 100 záznamov, čo znamenalo 100x obslúžiť (plánovačom vyriešiť) prestoj poruchy stroja v našom príklade a to ešte v rôznych závodoch a rukou rôznych plánovačov. Z analýzy bolo zistené, že kroky plánovačov sa nelíšia a bolo možné zlúčiť skúšobné dáta zo všetkých pobočiek a obslúžiť tento prestoj jednotnými skúšobnými dátami pre všetky výrobné plány. Samozrejme u iných typov prestojov to nemusela byt pravda a rozdielnosť výrob definovala oddelené skúšobné dáta a teda i výsledky od neurónovej siete.
Príbeh s happy endom?
Po úspešnom zbere dát a bežiacom testovaní pre jednotlivé prestoje sme v treťom kroku s partnermi ZČU (Západočeská univerzita) a FZÚ (Fyzikálny ústav AV) pristúpili k tvorbe algoritmu s prvkami učenia. Nebola to ľahká úloha. Nehovorili jme rovnakým jazykom a bolo potrebné partnera v priebehu niekoľkých mesiacov vyškoliť na experta v plánovaní, experta v IT, ktorý pozná štruktúru pripravených dát a následne využiť jeho expertízu v umelej inteligencii. Po niekoľkých mesiacoch bol algoritmus na svete a overovali sme prvé výstupy z inteligentnej siete a korigovali ich.
Po korekcii algoritmu sme sa rozhodli pristúpiť do štvrtého kroku, ktorým bolo ponúknuť riešenie od siete plánovačovi, však stále pod ich dohľadom. Došlo tak vlastne k otočeniu smeru komunikácie – namiesto trénovania komunikácie posielala riešenia z inteligentnej siete, a dáta prichádzali do GANTTu, kde sa postupne aplikovali v krokoch. Plánovač kroky validoval a mal možnosť plán s automatizovanými vstupmi uložiť.
Akonáhle táto fáza spoľahlivo prešla validáciou, prešli sme ku kroku piatemu, teda automatizácii celého procesu preplánovania výroby, bez ľudského zásahu.
NAČÍTANIE VÝSLEDKU Z NEURÓNOVEJ SIETE
Dá sa plánovať celá zlievareň v reálnom čase? A kam ďalej?
Dnes teda pri poruche stroja operátor iba zadáva prestoj typu porucha stroja do S-DATA systému, ten privolá pracovníka údržby cez S-DATA mobilného klienta. Údržba po zistení poruchy vyplní predpokladanú dobu opravy (keď nevyplní, vypočíta sa medián), na pozadí sa pripravia dáta pre neurónovú sieť, tá si ich preberie a vráti podľa natrénovaných dát od plánovačov kroky, ktoré má APS II systém vykonať nad aktuálnym plánom daného závodu. Ten ich aplikuje a plán uloží. Tým sa zmení množstvo zákaziek pre výrobu v rádoch sekúnd a pracovníci môžu pokračovať podľa aktuálnej fronty práce na pracoviskách, ktoré mohli byť zmenou ovplyvnené.
Technológia umelá inteligencia zažíva v posledných rokoch rýchly rozvoj a pomocou nových nástrojov od veľkých spoločností je už dostupnejšia. Jednak pomocou vizuálnych nástrojov, tak i pomocou ďalších metód a zaistení dostatočného výkonu v cloud prostredí.
Do stratégie našej spoločnosti boli zaradené ďalšie projekty s inteligentnými sieťami, ktoré nadväzujú na víziu real-time výroby, ako napríklad prediktívna údržba vrátane sledovania a analýzy chovania hydraulických okruhov realizovaná cez Azure a ML, alebo menej technický a viac biznis projekt ako nadstavba na existujúce BI riešenie s cieľom hlbšej analýzy a lepšieho pochopenia cenných dát spoločnosti. O nich nájdete článok v niektorom z ďalších vydaní.
Ing. Zdenko Piovarči, CIO a strategický plánovač spoločnosti Beneš&Lát
Podniky dnes musia byť schopné na požiadavky svojich zákazníkov reagovať maximálne pružne, rýchlo a presne a dokázať im potvrdiť termíny dodávok i vtedy, keď dochádza k zmenám na poslednú chvíľu.
Český priemyslový podnik ZAMET, spol. s r. o. začal tento rok pri riadení výrobných a obchodných procesov využívať ERP systém IS KARAT. ZAMET sa venuje zákazkovej a sériovej strojárenskej výrobe, špecializuje sa na výrobu upínacej techniky. Vo svojich troch prevádzkach zamestnáva zhruba 300 zamestnancov.