Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

83852925

Rozhovor

Tento rok predstavíme Tatru s alternatívnym pohonom, hovorí šéf automobilky

30. októbra 2023

Do Tatry prišiel v apríli nový generálny riaditeľ Lukáš Andrýsek s úlohou zdvihnúť výrobu v priebehu niekoľkých rokov až na 2500 vozidiel. To, čo by u masovej automobilky bola banalita, je v špecializovanej Tatre, kde je skoro každé vozidlo unikát, náročná úloha.

„A do toho počtu navyše nezahŕňame CKD sady, teda rozmontované podvozky, ktoré sa dokončujú v zahraničí,“ uvádza Lukáš Andrýsek. Tatru pod Andrýskovým vedením čaká obdobie plné investícií a produktových noviniek. Nový generálny riaditeľ v Tatre využíva skúsenosti zo svojich predchádzajúcich pôsobísk: Šéfoval třemošníckemu výrobcovi brzdových systémov pre električky a vlaky DAKO-CZ a bol aj manažérom v nošovickej automobilke Hyundai.

Akcionári vám dali za úlohu zvýšiť výrobu, pretože dopyt po tatrovkách prekonáva vašu aktuálnu výrobnú kapacitu. Veľké automobilky vyrábajú desaťtisíce a dokonca státisíce vozidiel. Prečo je u Tatry zložité zdvihnúť výrobu v rade stoviek kusov vozidiel za rok?

Tatra pôsobí na trhu ako výrobca špeciálnych vozidiel, ktoré sú v mnohých prípadoch robené naozaj na mieru pre konkrétnych zákazníkov. Nie je to masový výrobok. Pri tomto type výroby je nastavenie dodávateľského reťazca výrazne zložitejšie. To sa dá demonštrovať na príklade:
Zatiaľ čo veľkí výrobcovia s desaťtisícami vozidiel za rok majú autá rozdelené len do niekoľkých produktových radov, Tatra len tento rok pracuje na 600 rôznych projektových dokumentáciách k vozidlám. To ukazuje šírku modifikácií pre individuálnych zákazníkov.

Koľko vozidiel teda máte v pláne vyrobiť tento rok a ako by malo prebiehať navyšovanie výroby v ďalších rokoch?

Podľa oficiálneho plánu máme tento rok vyrobiť 1 700 vozidiel. Aby sme splnili požiadavky zákazníkov a uspokojili dopyt na trhu po Tatre, tak by sme sa mali počas troch rokov dostať na 2 500 vozidiel ročne. Rast nebude lineárny, na budúci rok bude méta 1 900 vozidiel, v roku 2025 sa chceme dostať výrazne nad 2 000 vozidiel.

Nedá sa otázka navyšovania výrobných kapacít riešiť aj čiastočným prenosom výroby do zahraničia? Konečne precedensy tu sú: Viedol ste DAKO-CZ, ktoré založilo joint venture v Indii, a Tatra v minulosti preniesla výrobu napríklad do Saudskej Arábie.

Pokiaľ sa bavíme o objeme výroby 2 500 vozidiel, treba si povedať, že do tohto počtu nezahŕňame tzv. CKD sady. To sú tatrovácke podvozky, ktoré sú ako stavebnice odoslané do iných montážnych závodov v zahraničí. Sú štáty, napríklad India, kde bez podstatnej lokalizácie výroby jednoducho nemôžete obslúžiť zákazníkov. Platí teda, že cieľom je vyrábať v Koprivnici 2500 vozidiel a k tomu aj určité množstvo CKD sád.

Niekoľko rokov ste viedli DAKO-CZ, výrobca brzdových komponentov pre koľajové vozidlá. Ako sa od seba líši z pohľadu vedúceho manažéra biznis na železnici a biznis v automotive, resp. v tom špecifickom segmente, kde pôsobí Tatra?

Nie je tak podstatné pre manažment, či firma vyrába komponenty pre koľajové vozidlá alebo pre nákladný automobil. Pre mňa sú zaujímavé skôr paralely medzi oboma spoločnosťami, teda DAKO-CZ a Tatrou. Sú to dve tradičné strojárske firmy, v ktorých je dominantný podiel obrábania a vyrábajú vysoko komplexný výrobok.

Významnú časť výroby si zaisťujú sami, ostatne Tatra ako jediná automobilka vyrába na jednom mieste podvozok, motor aj kabínu, ale zároveň majú významných kooperantov. Obe firmy bojujú na trhoch s konkurentmi, ktorí sú stonásobne väčší. Už po mojom prvom mesiaci v Tatre môžem povedať, že obe spoločnosti majú mnoho spoločného. Špecifikom Tatry je, že sa zaoberá nielen civilnými zákazkami, ale že má významný podiel zákaziek v obrane či u hasičov. To nebol prípad DAKO-CZ.

Otázka, ktorá viem nie je každému v Tatre po chuti, ale stále ju kladú nadšenci: Je výroba osobných vozidiel v Tatre skutočne uzavretá kapitola? Nie je priestor na trhu pre malosériovú výrobu nejakej dizajnovej lahôdky v oblasti osobných vozidiel, ktorej by Tatra dala svoj brand?​

Tu by som chcel tatrovákom a našincom, ktorí majú k Tatre vzťah, jednoznačne povedať, že je veľmi ťažké vrátiť sa k produkcii osobných automobilov so spaľovacím motorom, hoci v malosériovej výrobe. Aj keď sa to môže zdať pre priaznivcov klasických Tatier desivé, presun k elektromobilite by mohol otvoriť cestu, ako sa do segmentu osobných vozidiel nejakou formou vrátiť. Cesta cez spaľovacie motory je kvôli náročnej homologácii aj európskej regulácii zatvorená.

Vyrobiť vozidlo s kvalitným interiérom a všetkými povinnými prvkami elektronickej výbavy je obrovská výzva. Proti tomu komplexita elektromobilu, nota bene v situácii, kedy si elektromotor a batérie môžete zaobstarať ako sadu, je výrazne nižšia. Po prvom mesiaci v Tatre teda môžem povedať, že elektromobilná cesta by u osobných áut nebola márna. Možno že za rok budeme v uvažovaní ďalej.

Pôsobili ste aj v nošovickom Hyundai. Môžete laicky vysvetliť, v čom sa Tatra líši od masovej automobilky, ako je Hyundai?

Základný rozdiel, ktorý po prehliadke výroby vidí každý návštevník, je masovosť výroby. V čase môjho pôsobenia Nošovice chrlili každý deň 1 300 áut. Pri takomto type výroby je všetko nataktované a modulárna výroba umožňuje, aby vozidlo prešlo počas jedného a pol dňa celou továrňou. V prípade Tatry je počet normohodín na auto výrazne vyšší, výrobok je oveľa zložitejší. Tatra kedysi vyrábala 15-tisíc vozidiel ročne, ale boli to unifikované typy vyrábané vo veľkej sérii.

Stratégiou Tatry je pokrývať určitý výklenok na trhu. Skutočne je svetový trh schopný skonzumovať za rok 2 500 tatrováckych podvozkov? Alebo dokonca ešte viac?

Ja som o tom presvedčený a jednoznačne vidíme, že v tých segmentoch, kde sa Tatra rozvíja, kde je úspešná, sa zákazníci vracajú k opakovanému nákupu. Som realista: Časť dopytu vyvolala zmena situácie kvôli vojne na Ukrajine a uvedomenie si európskych vlád, aký je obranný priemysel dôležitý. Ale tento mimoriadny dopyt tu bude ešte mnoho rokov.

V Tatre sú dvaja akcionári, CSG a PROMET GROUP. Aká je vlastne medzi nimi spolupráca a aký má vplyv na vás ako generálneho riaditeľa?

Hoci sa to nezdá, aj v tomto bode som zažil podobnú situáciu v DAKO-CZ. Firma mala dlhú dobu dvoch akcionárov. Takže pre mňa nič nové. V prípade tatrováckeho partnerstva medzi CSG a PROMET GROUP platí, že sú to akcionári, ktorí spolupracujú, zdieľajú rovnaké vízie, a to je pre mňa podstatné.

Aké sú zásadné zákazky a trhy Tatry v tomto roku? A kde by ste chceli rásť v ďalších rokoch? Kde vidíte dopyt po 2 500 vozidlách?

Rok 2022 priniesol najvýznamnejšiu zákazku: 879 logistických vozidiel pre belgickú armádu. Tento rok pokračujeme v jej plnení. Postupne plníme zákazky pre nášho váženého domáceho zákazníka, Armádu ČR, kde sme vlani uzavreli kontrakty celkom na 289 vozidiel.

Pre českú armádu dodávame aj podvozky pre obrnené vozidlá TITUS, systém elektronického boja STARKOM či systém protivzdušnej obrany Spyder. A potom je tu môj obľúbený segment hasičov, kde dodávame napríklad 77 hasičských špeciálov spolu s firmou Rosenbauer do Nemecka a 110 pre hasičov v ČR. Pri civilných vozidlách bude tento rok najväčší objem dodávok do Austrálie pre banský priemysel, vyvezieme tam viac ako 70 vozidiel.

Tatra tradične dodáva svoje podvozky do dvoch segmentov: civilného a vojenského, alebo lepšie povedané bezpečnostného. V akom pomere tieto dva segmenty boli v minulom roku 2022 a ako to vyzerá tento rok? Znamená konflikt na Ukrajine nejaký posun v prospech vojenského segmentu?

V roku 2022 smerovalo 40 percent dodávok do civilného segmentu, 10 percent k hasičom a záchranárom a polovica pripadá na obranný segment. Ako zaujímavosť uvádzam, že sme dodali hasičské špeciály aj na Ukrajinu a tamojší hasiči chcú ďalšie tatry. Dúfam, že sa tatrovky v lepšej dobe budú podieľať na jej mierovej obnove.

Čo chcete predstaviť za technologické novinky?

Čaká nás zásadná vec, predstavenie novej generácie našich kľúčových typových radov, teda FORCE, ktorá slúži primárne vojakom a hasičom, a PHOENIX, ktorú Tatra obsluhuje prevažne civilný segment. Nová, tretia generácia radu FORCE bude mať vylepšený podvozok, a hlavne kabínu s kompletne prepracovaným interiérom aj moderným elektronickým vybavením.

K tomu budú k dispozícii aj nové tatrovácke motory s elektronicky riadeným vstrekovaním, ktoré perspektívne môže poháňať aj vodík. Celkovo je nová generácia FORCE optimalizovaná aj pre bezemisné spôsoby pohonu. Nová Tatra PHOENIX bude mať tiež novú kabínu od nášho partnera DAF a modernizované motory PACCAR. Na konci roku 2023 Tatra predstaví prvé prototypy poháňané elektromotormi.

V Tatre ste krátku dobu. Je niečo, čo vás ako generálneho riaditeľa prekvapilo?

Prekvapili ma zamestnanci, Tatrováci, ich obrovská vôľa a lojalita k fabrike. Tá sa vypestovala aj kvôli problémom a krízam, ktorými si Tatra od roku 1989 prešla. Vážim si ľudí, ktorí to nevzdali a bojovali o prežitie firmy. Na druhej strane sa s tým spája aj určitá uzavretosť, pretože ľudia boli zvyknutí, že zvonku nikdy nič dobré neprišlo.

Ako hodnotíte hospodárske výsledky Tatry v minulom roku (s rešpektom k tomu, že ste pri tom ako GR ešte nebol)? A aký je výhľad pre tento rok?

Tatra vlani utŕžila necelých 7,5 miliardy Kč pri polmiliardovej EBITDA. To je veľmi slušný výsledok, ale zisk bol negatívne ovplyvnený infláciou a neistotou v dodávateľských reťazcoch kvôli vojne na Ukrajine. To sa prejaví aj na výsledkoch tohto roku, pretože nejaký čas trvá, kým sa vyššie ceny vstupov naplno prejavia v koncových cenách vozidiel. Pre tento rok trochu tlmím očakávania, čo sa týka ziskov. Čaká nás skôr investičný a rozvojový rok. Okrem finančných výsledkov je vhodné k roku 2022 pripomenúť, že Tatra odviedla skvelú službu hasičom pri boji s požiarom v Českom Švajčiarsku, kde sme zaisťovali priamo na mieste zásahu aj mobilný servis. Na to som hrdý.

K Tatre patrí aj starostlivosť o jej tradíciu, budovanie múzejných expozícií. Je niečo nové, na čo sa môžu fanúšikovia vašej histórie tešiť? Alebo po renovácii Slovenskej strely a otvorení nového Múzea nákladných automobilov má Tatra v tejto oblasti splnené?

Určite aj ja budem pokračovať v starostlivosti o tradíciu a značku Tatry. Vnímam to tak, že sme splnili dlh voči fanúšikom nákladných vozidiel otvorením nového múzea a teraz by sme sa mali zamerať na osobné autá. Najbližším cieľom je rekonštrukcia existujúceho Múzea osobných automobilov, ktorá je plánovaná na budúci rok.

Tatra vlani realizovala náborovú kampaň Hľadáme 500 Tatrovákov. Chcete naberať nových zamestnancov aj tento rok?

V Tatre prebieha významná generačná obmena. Odchádzajúcich zamestnancov potrebujeme nahradiť mladšími kolegami. Bol by som rád, keby sa na konci mojej éry v Tatre dalo povedať, že Tatra je podnik pre mladých. Naproti tomu chceme investovať do technológií, aby sme zvládli zvýšiť výrobu so súčasným kmeňom zamestnancov. Masívne náborové akcie teda neplánujeme.


František Strnad
článok vyšiel na www.idnes.cz

Fotografie poskytla spoločnosť TATRA TRUCKS a.s.
4× foto MAFRA – Alexandr Satinský

TATRA TRUCKS a.s.

Jedna z najstarších automobiliek sveta. Výrobca tažkých nákladných off-road vozidiel a automobilov pre kombinovanú prepravu.

tatra.cz

Máte záujem
o podobné riešenie?

Neváhajte a kontaktujte nás. Radi zodpovieme všetky vaše otázky, predložíme vám nezáväznú cenovú ponuku alebo vám poskytneme prístup do demoverzie našich produktov.

Mám záujem

Ďalšie rozhovory

Zobraziť všetky

140roberto-kopie

Brazzale Moravia a.s.

Roberto Brazzale: Tak budeme parmezán robiť na Morave!

Ak sa Česi naučia vyrábať také syry, tak sme skončili - počul kedysi potomok slávnej talianskej syrárskej rodiny Roberto Brazzale. Riešenie? Začať vyrábať syr v Česku, respektíve na Morave. Gran Moravia, ktorému sa u nás hovorí parmezán, kombinuje kvalitné miestne mlieko a staré know-how z Talianska. A firma Brazzale sa ďalej rozširuje, na severe Talianska napríklad nedávno otvorila sklad obsluhovaný hypermodernými robotmi, kde môže zrieť desať ton syra.

ice-industrial-3

ICE Industrial Services a.s.

Automatizačná firma vyvíja 3D tlačiareň

V Žďári nad Sázavou vzniká unikátna 3D tlačiareň betónu. Spoločnosť ICE Industrial Services, ktorá sa špecializuje na automatizáciu výroby najmä v automobilovom priemysle, chce využiť svoje skúsenosti a teraz sa zameriava na vývoj 3D tlače stavebných materiálov. Cieľom týchto aktivít je tlač prvého monolitického objektu v občianskej výstavbe v tomto roku.

klocok-3

OFZ, a.s.

Rozhovor s Branislavom Klocokom, výkonným riaditeľom OFZ

Vyštudoval Obchodnú fakultu Ekonomickej univerzity v Bratislave. V OFZ začal pracovať už počas vysokej školy. Neskôr bol obchodným, finančným aj marketingovým riaditeľom. Potom žil šesť rokov vo Švajčiarsku, kde riadil časť obchodných aktivít brazílskej nadnárodnej ťažobnej firmy Vale. Do OFZ sa vrátil ako výkonný riaditeľ v roku 2012.

Máte záujem o schôdzku, kalkuláciu alebo máte otázku?

Radi zodpovieme všetky vaše otázky, predložíme vám nezáväznú cenovú ponuku alebo vám poskytneme prístup do demoverzie našich produktov.