OFZ: Geografická poloha ako výhoda pre podnikanie aj pre život
18. novembra 2018
Akciová spoločnosť OFZ sa nachádza uprostred hutníckych centier Slovenska, Poľska, Českej republiky, Maďarska a Rakúska. A práve geografická poloha spoločnosti je tiež jej najväčšou konkurenčnou výhodou a do regiónu strednej Európy tak putuje približne 90 % jej produkcie.
POSTAVENIE NA TRHU A KONKURENČNÉ VÝHODY SPOLOČNOSTI
Nízke logistické náklady spolu s komplexným portfóliom výrobkov a JIT dodávkami predurčujú spoločnosť k tomu, aby bola pánom regiónu strednej Európy a skutočne vážni konkurenti sa nachádzali až na Ukrajine alebo v Nórsku. Navyše sa spoločnosť nebojí expandovať aj na ďalšie trhy, dôkazom čoho môže byť nákup ruskej spoločnosti, cez ktorú prúdia špeciálne produkty na tamojší trh.
História spoločnosti siaha až do roku 1952, kedy boli vyrobené prvé ferozliatiny na Slovensku. Dnes je spoločnosť OFZ diverzifikovaným stredoeurópskym výrobcom ferozliatin a ponúka zákazníkom širokú paletu ferozliatin na báze mangánu a kremíka. Okrem masových ferozliatin OFZ vyrába aj plnené profily s rôznou náplňou. Do jej výrobného programu sú zaradené aj vedľajšie produkty vyrábané zo zachytených úletov a trosiek – výrobky pre stavebný priemysel Microsilica Sioxid, Grasimat a Simat. Okrem toho spoločnosť dokázala zaujímavo využiť odpadové teplo, ktorého v tomto segmente výroby vzniká naozaj veľa, a to na výrobu drevených brikiet a peliet. Z ekonomického hľadiska celkom jasná záležitosť, pretože na výrobu tohto sortimentu potrebujete hlavne dostatočný zdroj suroviny, teda dreva, a k tomu kvalitný nízkonákladový zdroj tepla na jeho sušenie. A oboch vecí je tu skutočne veľa. A pokiaľ sa navyše toto palivo pomaly stáva ekologickým palivom budúcnosti pre domácnosti, tak nie je čo riešiť.
DÔVODY NA VÝBER NOVÉHO ERP A ROZHODNUTIE PRE IS KARAT
Od roku 1994 bol v spoločnosti OFZ využívaný informačný systém SAP, ktorý bol v tej dobe jediným komplexným systémom na trhu a ktorý jediný dokázal uspokojiť požiadavky spoločnosti. Postupom času sa však jeho prevádzkovanie pre spoločnosť OFZ stávalo menej a menej výhodným, až skončilo rozhodnutím spoločnosti o výbere nového informačného systému. Hlavným dôvodom boli úplne neprimerané náklady, kedy za premrštenú cenu získavala spoločnosť v podstate len údržbu už dlho prevádzkovaného riešenia, bez akéhokoľvek rozvoja a pridanej hodnoty. Keď sa k tomu pridá aj pocit zákazníka, že pre dodávateľa nie je rovným a dôležitým partnerom, je na zmenu zarobené. Vyššie uvedené bolo navyše doplnené aj čerstvou negatívnou skúsenosťou z rokovania so zástupcami spoločnosti SAP ohľadom plánovaného zavedenia informačného systému do dcérskej spoločnosti.
Preto bolo v roku 2012 vypísané výberové konanie na dodávateľa nového ERP riešenia, ktorého sa v 1. kole zúčastnili produkty Softip, Helios SPIN, KARAT a ABRA. Do užšieho výberu potom postúpilo riešenie KARAT a ABRA, celkovým víťazom stal IS KARAT. Kľúčovými faktormi finálneho výberu bol pomer cena/výkon, dostupnosť servisnej podpory a primeraná veľkosť dodávateľa, ideálne lokálneho, aby vzájomný vzťah mohol byť skutočne rovnocenným partnerstvom a zákazník v ňom neťahal vždy za kratší koniec.
Z hľadiska funkcionality boli základné požiadavky postavené na úroveň prevádzkovaného IS SAP + požiadavka na skutočne komplexné riešenie s integráciou do jedného užívateľského prostredia a s možnosťou prevádzky na viacerých platformách.
PRIEBEH IMPLEMENTÁCIE A KRITICKÉ FAKTORY ÚSPECHU
Implementácia mala jasné zadanie, a to zabezpečiť prevádzku v rozsahu predtým prevádzkovaného IS SAP. Boli stanovené kľúčové osoby za jednotlivé oblasti dopytovaného riešenia, tzv. kľúčoví používatelia. Tí privítali plánovanú zmenu informačného systému pozitívne, pretože sami už dlhšiu dobu cítili, že IS SAP je nevyhovujúci a brzdí rozvoj spoločnosti aj ich samotných. Je potrebné si uvedomiť, že IS SAP využívalo v spoločnosti OFZ 16 súčasne pracujúcich užívateľov, ale dnes ich v IS KARAT pracuje súčasne takmer 80.
Před implementací IS KARAT jsem osobně zažil tři implementace IS SAP a mohu prohlásit, že implementace IS KARAT byla nejméně problematická.
Ing. Branislav Klocokvýkonný riaditeľ spoločnosti
Samotná implementácia bola rozdelená do 3 etáp:
V 1. etape bolo v priebehu roku 2013 naimplementované riešenie pre Personalistiku a Mzdy, pretože táto oblasť vyžadovala neodkladné riešenie. Od januára 2014 bola oblasť PaM IS KARAT odovzdaná do ostrej prevádzky.
V 2. etape došlo k implementácii riešení pre oblasti Ekonomika, Majetok, Sklady, Nákup a Predaj a Výroba, vrátane grafického analytického nástroja KARAT Manažér. Od januára 2015 boli tieto oblasti odovzdané do ostrej prevádzky.
3. etapa bola v podstate priebežná a zamerala sa na doplnenie firemných riešení a implementáciu IS KARAT do ďalších spoločností v skupine.
SKÚSENOSTI Z VYUŽÍVANIA IS KARAT A SPOLUPRÁCA S KARAT SOFTWARE
Prínosy IS KARAT je možné rozdeliť do dvoch oblastí, a to na okamžité a postupné. Medzi okamžité sa radí pomer ceny a výkonu, kedy za polovičné náklady má spoločnosť OFZ riešenie v podobnom funkčnom rozsahu ako predtým, ale pre takmer 80 užívateľov. Z inej strany sa to dá hodnotiť aj tak, že za rovnaký ročný rozpočet na prevádzku ERP má spoločnosť OFZ cca štyrikrát väčšiu funkčnosť riešenia. Z hľadiska funkčného sa potom jedná o komplexné riešenie, dizajnovo veľmi podarené, integrované v dcérskych spoločnostiach a na serveroch prevádzkovaných v cloude. Spočiatku bola drobným handicapom prílišná viazanosť na Windows platformu, ale s príchodom mobilného klienta IS KARAT sa toto zásadne zmenilo.
Medzi postupné prínosy patria možnosti využívať unikátnu Otvorenosť IS KARAT, ktorá umožňuje v krátkom čase vytvárať firemné funkčnosti, ktoré sú dizajnovo a spôsobom ovládania zhodné so štandardom IS KARAT a navyše sú úplne kompatibilné s novými verziami, ktoré každý rok prichádzajú.
Keď je navyše táto možnosť dostupná za prijateľných nákladov, tak rastie aj jej využitie k obojstrannej spokojnosti. Aj preto majú na firemnej úrovni vyriešené špecifické agendy, ako je údržba, výrobné služby, životné prostredie, registrácia úrazov, logistika a ďalšie. Všetko vyššie uvedené dokladá aj zvýšenie obratu z pôvodných 90 na súčasných 150 mil. eur ročne, a to bez nutnosti posilňovania personálneho obsadenia.
Prínosy spolupráce s firmou KARAT Software sa dajú zhrnúť do jednej vety, a to, že prešli k dodávateľovi, ktorému sú skutočnými partnermi a nie tými poslednými v rade.
Navyše zákazník má možnosť vyjadriť aj prípadnú nespokojnosť. Príkladom je požiadavka na zvýšenie kapacít KARAT Software pre tento projekt – v poslednej dobe by zákazník dokázal využiť viac kapacít dodávateľa a tým urýchliť implementáciu nových funkcií.
Odporúčania a skúsenosti z implementácie
„Dnes bychom se nesnažili postavit zadání na rozsahu starého řešení SAP, ale snažili bychom se je postavit kompletně znovu a s čistým štítem. Tedy bych si všechny procesy ve společnosti nakreslil znovu, nastavil vazby mezi nimi a toto se snažil držet jako zadání pro dodavatele.“
„Externí dodavatel čerpá zkušenosti z praxe a realizovaných projektů, což interní IT oddělení nemůže. Čím více je firma závislá na činnosti IT oddělení, tím spíš by se měla spoléhat na externí dodavatele.“
„Nemá smysl převádět ze starého systému historická data, ale pouze statické číselníky a neuhrazené faktury. Je to zbytečná investice, která nikdy nedopadne ideálně a lze ji jednoduše nahradit různými typy přehledů a statistik.“
Ing. Branislav Klocok, výkonný riaditeľ spoločnosti
PLÁNY DO BUDÚCNOSTI A ĎALŠÍ ROZVOJ SPOLUPRÁCE
Plány do budúcnosti sú tu veľmi spojené s novými riešeniami, ktoré IS KARAT v posledných rokoch prináša. Ide napríklad o masívnejšie využívanie nástroja BPM na realizáciu workflow procesov v spoločnosti. Aktuálne ho využívajú najmä ako nástroje na vrcholové riadenie firmy, ale radi by ho rozšírili aj na nižšie úrovne riadenia. Ďalej si veľmi sľubujú od nasadenia inovovaného riešenia Projekty, na ktoré chcú nadviazať implementáciou ďalšej novinky z produktovej ponuky IS KARAT, riešením DMS.
Po rokoch by sa tiež radi vrátili k riešeniu CRM, ktoré doteraz využívajú tak, ako vzišlo ešte z predchádzajúceho IS SAP. Radi by vykonali jeho reimplementáciu podľa aktuálnych požiadaviek a trendov, medzi ktoré patrí aj mobilita. Aj tu môže pomôcť jedna z noviniek IS KARAT, ktorou je mobilný klient uvedený na trh na jeseň 2017.
V roku 2018 OFZ prevzala baňu na ťažbu Mn rudy, kde by radi nasadili legislatívne nezávislé časti riešenia IS KARAT s využitím anglickej jazykovej verzie a tie prepojili s nejakým lokálnym riešením pre ekonomiku.
Neváhajte a kontaktujte nás. Radi zodpovieme všetky vaše otázky, predložíme vám nezáväznú cenovú ponuku alebo vám poskytneme prístup do demoverzie našich produktov.
História spoločnosti Global Business v dnešnej podobe a s dnešným zameraním výroby sa datuje k roku 2006, kedy bola s cca 25 zamestnancami odkúpená divízia výroby rozvádzačov od zanikajúcej spoločnosti Elma-Therm.
Čisto česká priemyselná skupina CONTEG Group zaviedla moderný informačný systém KARAT českej proveniencie. Nahradila ním svoje starnúce ERP riešenie, ktoré nedokázalo podporovať jej dynamický obchodný a akvizičný rast. IS KARAT umožnil zefektívniť interné procesy, zabezpečil stálu aktuálnosť informácií a ich zdieľanie v celej skupine a je pripravený na ľahké začlenenie ďalších akvizícií.
Informačný systém KARAT vo VF NUCLEAR nielen riadi kľúčové procesy, ale zároveň integruje dáta z externých systémov, ako sú konštrukčné a návrhové softvéry.