ZAMET: Zmena, ktorá mení hru – IS KARAT v spoločnosti ZAMET v srdci Beskýd
8. februára 2024
História spoločnosti ZAMET siaha do deväťdesiatych rokov, keď postupne prešla niekoľkými organizačnými a majetkovými zmenami. Súčasnú podobu má od roku 2001. Je čisto súkromnou a rodinnou spoločnosťou, ktorá v tejto forme funguje dodnes.
Už v 90. rokoch naviazala vďaka svojej účasti na veľtrhoch v Brne spoluprácu so zahraničnými i tuzemskými firmami. V rokoch 2001 – 2008 vzhľadom na priaznivú ekonomickú situáciu zaznamenala unáhlený rast a po prekonaní hospodárskej krízy v rokoch 2009 – 2010 začala znovu investovať do rozšírenia technologického vybavenia a nadviazala spoluprácu s ďalšími zahraničnými firmami, s ktorými spolupracuje dodnes.
Firma začínala s asi 15 zamestnancami a v súčasnosti má 375 zamestnancov. Svoju činnosť vykonáva v štyroch prevádzkach – dve má v obci Nový Hrozenkov, ďalšie v Halenkove a Huslenkách.
Predmetom činnosti je kovovýroba so zameraním na spracovanie plechu, výrobu dielcov a ich zostáv tzv. obrábaných zvarencov, vrátane povrchovej úpravy a montáže. Firma má taktiež vlastný výrobný program – upínaciu techniku, ktorý, hoci tvorí len malú časť obratu, umožňuje väčšiu flexibilitu a rýchlosť v oblasti vlastnej technologickej prípravy výroby, keď si sama vyrába prípravky na hladký priebeh výroby technologicky náročných dielcov. Konkrétne ide o komponenty vyrábané priamo na zákazku na základe dodanej výkresovej dokumentácie v najnáročnejších technických a technologických požiadavkách európskeho i svetového trhu.
Tieto dielce vyrába pre spoločnosti orientujúce sa na výrobu stavebných strojov, komponentov na cestné mechanizmy, nákladný automobilový priemysel, energetický priemysel, dielce na poľnohospodárske stroje, elektromotory a pod. Ide najmä o Volvo Hameln SRN so všetkými jej pobočkami v Európe i v USA, Doosan Bobcat Dobříš, Bobcat France, HAMM SRN a ďalšie zahraničné i tuzemské firmy.
Stratégia spoločnosti je založená predovšetkým na dobrej úrovni dlhodobej spolupráce s poprednými obchodnými partnermi v tuzemsku i v zahraničí. Hlavným a dlhodobým cieľom je túto spoluprácu upevňovať a rozširovať a budovať si tak pevné postavenie nielen v Európe, ale i vo svete.
Spoločnosť tak môže prenikať do najnáročnejších odvetví strojárenského priemyslu a zaručiť pre svojich odberateľov výrobu a dodávky najnáročnejších komponentov podľa ich špecifických požiadaviek. Len tak možno v plnej miere uplatniť spojenie špičkovej technológie so zručnosťou a strojárenským umom zamestnancov.
Tieto dva posledné faktory sú umocnené aktívnym zapojením majiteľov do chodu spoločnosti a ich zápalom pre získavanie nových zákaziek a zákazníkov. Neváhajú preto nakúpiť najmodernejšie technológie a veria, že nájdu svoje uplatnenie pre ďalších zákazníkov a pomôžu tým ďalšiemu úspešnému rozvoju spoločnosti.
Dôvody výberu nového ERP riešenia a rozhodnutie pre IS KARAT
Prvé úvahy o potrebe nového podnikového informačného systému sa datujú už od roku 2016, keď začali kľúčoví pracovníci poukazovať na nutnosť zmeny.
Ale až v roku 2020 sa majitelia spoločnosti ZAMET skutočne rozhodli pre náhradu pretrvávajúceho riešenia, ktoré pozostávalo z historickej MS-DOS aplikácie RIIS na riadenie výroby, na ktorej zostal ZAMET ako posledný zákazník, a aplikácie FIS 3000 na spracovávanie účtovníctva a finančnej agendy.
Dva nezávislé systémy vyžadovali veľké množstvo duplicitnej činnosti a možnosť získania kvalitných výsledkov naprieč oboma aplikáciami bola takmer nemožná.
Kľúčové požiadavky na nový ERP systém boli najmä tieto:
Obojstranná komunikácia s aplikáciou na optimalizáciu rozkladu plechov (v spoločnosti majú veľké množstvo moderných laserových centier Trumpf, ktoré používajú aplikáciu JETCAM).
Podpora plánovania výroby APS prostredníctvom moderného grafického rozhrania.
Skvalitnenie automatizácie EDI komunikácie s kľúčovými odberateľmi.
Dostupnosť relevantných dát „kedykoľvek a odkiaľkoľvek“.
Technologicky moderné aplikácie.
Spolupráca dodávateľa pri zabezpečení celkovej modernizácie infraštruktúry spoločnosti a podpory na prevádzku 100 klientskych počítačov.
Do výberového konania sa dostali výhradne české produkty – KTK, Dimenzia, K2, Helios a KARAT. Po absolvovaní prezentácií, referenčných návštev a rokovaniach o podmienkach dodávky diela sa výber zúžil na produkty HELIOS a KARAT.
Víťazom sa stal informačný systém KARAT, ktorý dokázal viac vyhovieť požiadavkám zákazníka a celkovo pôsobil vhodnejším dojmom pre firmu veľkosti spoločnosti ZAMET.
Hlavné dôvody výberu IS KARAT:
rozsah ponúkaného riešenia a splnenie zadávaných požiadaviek
referenčné návštevy
prístup obchodného zástupcu spoločnosti KARAT Software
fungujúca „chémia“ medzi pracovníkmi oboch spoločností
Implementácia IS KARAT
Ešte pred začiatkom samotnej implementácie prišlo nepríjemné prekvapenie, pretože spoločnosť KARAT Software, ako výrobca IS KARAT, nebola schopná vďaka veľkému množstvu nových zákaziek dodať riešenie v požadovanom termíne. Možnými riešeniami bolo odloženie implementácie alebo hľadanie iného spoločného riešenia. Celú situáciu sa podarilo vyriešiť zapojením certifikovaného KARAT Solution partnera, spoločnosti ITMAN, do procesu implementácie s garanciou výrobcu IS KARAT. Na začiatku túto informáciu spoločnosť ZAMET prijala rozporuplne. Po spoznaní kľúčových osôb spoločnosti ITMAN a najmä ich profesionálnych schopností a po ich skúsenostiach všetko klaplo a dnes možno konštatovať, že spolupráca funguje na nadštandardnej úrovni.
Kvality implementačného partnera potvrdzuje aj skutočnosť, že sa celý projekt implementácie podarilo dodržať po stránke časovej i finančnej, a to i napriek tomu, že sa veľká časť projektu realizovala v ére stále sa meniacich covidových zmien.
Za kľúčové pre úspech celého projektu možno označiť zapojenie majiteľov, ktorí dali projektu implementácie nového ERP maximálnu verejnú podporu a vďaka tomu eliminovali množstvo potenciálnych problémov s „nespokojnými“ zamestnancami. Kľúčových používateľov nebolo nutné nijak zvlášť motivovať, pretože sami cítili potrebu zmeny a skôr sa tešili, keď bude nový systém v ostrej prevádzke.
Díky podpoře ze strany IS KARAT jsme byli schopni vytvořit jasná pravidla pro plánování výroby a tato následně dodržovat. Toto se ukázalo jako přínos nejen pro naši vlastní firmu, ale i pro zákazníky, kteří mají mnohem větší jistotu dodržení termínu zakázky.“
Ivan Pryimychvýrobný riaditeľ ZAMET, spol. s r. o.
Pridaná hodnota produktu a dodávateľa
Je určite pozitívne, že najväčší prínos pociťujú pracovníci spoločnosti ZAMET práve v oblastiach, ktoré definovali ako kľúčové pre zmenu informačného systému.
Z hľadiska kľúčového procesu výroby ide najmä o:
možnosť plánovania výroby v intuitívnym prostredí GANTT diagramu
vytváranie fronty práce a skvalitnenie podpory pre prácu majstra
sledovanie medzi jednotlivými prevádzkami bez straty informácií o stave zákazky
funkčné odvádzanie hotových výrobkov z výroby na sklady s podporou skladových terminálov
náhrada papierových tlačív a dokumentácií on-line informáciami zo systému
automatizovaná komunikácia s ODM aplikáciou JETCAM
významné zníženie nákladov v spotrebe plechov
zníženie rozpracovanosti výroby
výmena informácií pre viac osôb v celom procese
Z hľadiska ďalších procesov v spoločnosti ide o:
prácu s cenníkmi a cenotvorbu všeobecne
schopnosť zabezpečenia dodávok načas
zapojenie obchodníkov do sledovania informácií z priebehu výroby
kvalitnejšia informovanosť zákazníkov o termínoch dodávky a stave ich zákaziek
uvoľnenie kapacity obchodníkov na ich primárne činnosti
využitie baliacich predpisov na základe PDF vzorov od zákazníkov
využitie EDI komunikácie pre kľúčových odberateľov VOLVO a HAMM
dohľadateľnosť tavby materiálov
zapojenie expedície do procesu finálnej kontroly dokončenej výroby
Z hľadiska spolupráce s dodávateľom oceňujú v spoločnosti ZAMET posun v oblasti definície a zjednotenia vlastných procesov a najmä zhodu v rámci celej spoločnosti alebo aspoň celého tímu. Pracovníci dodávateľa ITMAN nie sú len „jednoduchým“ vykonávateľom požiadaviek zákazníka, ale snažia sa pochopiť podstatu a na základe toho navrhnúť i alternatívne riešenie, prípadne doplniť požiadavky o vlastné skúsenosti z praxe.
Plány do budúcnosti a ďalší rozvoj spolupráce
V tomto roku začala spoločnosť ZAMET pracovať na rozšírení automatického napojenia na ODM aplikácie tretích strán i na plazmové páliace centrá, kde zostáva doriešiť niekoľko posledných detailov. Kľúčový bude taktiež rozbeh vlastného nového e-shopu pre výrobný program úpiniek, ktorý bude vo finále kompletne prepojený s IS KARAT.
Veľký záujem je o implementáciu riešenia na sledovanie strojových časov, kde si spoločnosť ZAMET vybrala riešenie xMost od spoločnosti Bartech, na ktoré bude prepojený IS KARAT. Bez ohľadu na spomenuté kľúčové a strategické plány bude spoločnosť ZAMET naďalej využívať otvorenosť IS KARAT, vďaka ktorej nie je problém splniť firemné požiadavky zákazníka v krátkom čase a v plnej kompatibilite na budúce nové štandardné verzie aplikácie.
Vyjadrenie majiteľov spoločnosti ZAMET, Dagmar Zajícovej a Radka Zajíca, k implementácii a prevádzke IS KARAT
Zavedenie informačného systému KARAT na riadenie výroby predstavovalo pre našu spoločnosť zlomový moment, ktorý so sebou priniesol množstvo výhod a prínosov. Bol to strategický ťah, ktorý posilnil konkurencieschopnosť našej spoločnosti a priniesol množstvo výhod do jej každodennej prevádzky. Vďaka informačnému systému KARAT má teraz naša spoločnosť možnosť efektívnejšie riadiť svoje výrobné procesy, a tak dochádza k znižovaniu nezhôd vo výrobných tokoch, čo zlepšuje celkovú produktivitu a kvalitu výroby. Umožnil presné plánovanie výrobných kapacít, a tým nám dal možnosť regulovať skladové zásoby. To znamená, že môžeme lepšie reagovať na dopyt trhu a minimalizovať straty spôsobené nadmernými zásobami.
Najväčším benefitom je však schopnosť zaručiť včasnosť dodávok zákazníkom. Spokojní a lojálni zákazníci, to má priamy vplyv na rast spoločnosti. A nie sú to len benefity v oblasti riadenia výroby, ale i v ekonomickej oblasti. Pomocou informačného systému môžeme teraz pracovať na zvyšovaní efektivity nákladov, robiť detailné analýzy výrobných a ekonomických procesov a tak lepšie využiť pracovnú silu a zariadenie. Presné plánovanie výroby na základe aktuálneho dopytu potom umožňuje znižovať skladové zásoby, čo má vplyv na cash-flow spoločnosti. Vďaka včasnosti dodávok je predpokladom na udržanie existujúcich zákazníkov, ale taktiež na rozšírenie súčasnej klientely, čo má zase vplyv na celkový obrat spoločnosti. Všetky tieto faktory prispievajú k zvýšeniu hodnoty firmy a jej finančnému zdraviu a stabilite.
Díky informačnímu systému KARAT má nyní naše společnost možnost efektivněji řídit své výrobní procesy, a tak dochází ke snižování neshod ve výrobních tocích, což zlepšuje celkovou produktivitu a kvalitu výroby.
Dagmar Zajícová a Radek ZajícMajitelia ZAMET, spol. s r. o.
Radi by sme touto cestou poďakovali celému tímu spoločnosti ITMAN za vynikajúcu prácu a ústretovosť počas celého procesu implementácie. Ich odborné znalosti, oddanosť a ochota pomôcť nám, nielen umožnili prekonať počiatočné problémy, ale i nasledujúce výzvy, ktoré implementácia priniesla. Sme vďační za trpezlivosť a profesionalitu, ktorú prejavovali po celý čas tohoto projektu. Dovoľte mi taktiež vyjadriť vďaku všetkým našim zamestnancom. Ich kolektívne úsilie a angažovanosť boli kľúčové pri implementácii tohoto systému. Bez ich bezvýhradnej podpory a pracovného nasadenia by sme nikdy nedokázali úspešne zvládnuť túto náročnú úlohu. Preto im patrí veľká vďaka. Verím, že budúcnosť našej spoločnosti spolu s informačným systémom KARAT prinesie mnoho nových možností a príležitostí.
Prínosy IS KARAT
„Závěrečné testování znalostí a připravenosti jednotlivých uživatelů pro práci s IS KARAT pod dohledem implementačního partnera bylo velmi přínosné.“
„Obrovské plus, se kterým jsme nepočítali, je významné zefektivnění procesu expedice a balení.“
„Otevřenost IS KARAT je velkou výhodou v nekončícím procesu změn firemních procesů“
Martina Holčáková, manažérka systémového riadenia
„Díky kvalitním a relevantním informacím z IS KARAT jsme schopni mnohem pružněji a kvalitněji reagovat na dotazy zákazníků ke stavu jejich zakázek.“
„Je důležité mít osobu znalou „všech“ procesů ve firmě, aby mohla posoudit požadavky jednotlivých oddělení nejen z jejich vlastního pohledu, ale z pohledu celé společnosti. Toto platí nejen v průběhu implementace, ale i v dalším období.“
Zákazková výroba na základe dodanej výkresovej dokumentácie v rámci európskeho i svetového trhu. Výrobca dielov pre spoločnosti orientujúce sa na výrobu stavebných strojov, komponentov pre výrobu energetických zariadení a pod.
Neváhajte a kontaktujte nás. Radi zodpovieme všetky vaše otázky, predložíme vám nezáväznú cenovú ponuku alebo vám poskytneme prístup do demoverzie našich produktov.
Čisto česká priemyselná skupina CONTEG Group zaviedla moderný informačný systém KARAT českej proveniencie. Nahradila ním svoje starnúce ERP riešenie, ktoré nedokázalo podporovať jej dynamický obchodný a akvizičný rast. IS KARAT umožnil zefektívniť interné procesy, zabezpečil stálu aktuálnosť informácií a ich zdieľanie v celej skupine a je pripravený na ľahké začlenenie ďalších akvizícií.
História spoločnosti Global Business v dnešnej podobe a s dnešným zameraním výroby sa datuje k roku 2006, kedy bola s cca 25 zamestnancami odkúpená divízia výroby rozvádzačov od zanikajúcej spoločnosti Elma-Therm.
História spoločnosti fortell s.r.o. je významne ovplyvnená regiónom, v ktorom sa nachádza, teda v meste Lanškroun a jeho najbližšom okolí. V tomto regióne vzniklo po revolúcii množstvo firiem zaoberajúcich sa elektrotechnikou a nástrojárstvom, pretože tu, za čias bývalého Československa, pôsobila spoločnosť TESLA.