Národní divadlo: Aj Predaná nevesta môže byť nomenklatúrou
18. apríla 2013
Národné divadlo je reprezentatívnou scénou Českej republiky. Je jedným zo symbolov národnej identity a súčasťou európskeho kultúrneho priestoru. Je nositeľom národného kultúrneho dedičstva a zároveň priestorom pre slobodnú umeleckú tvorbu.
Dnešnú podobu Národného divadla tvoria štyri umelecké súbory, ktorými sú Opera, Činohra, Balet a Laterna magika, a pod umeleckú správu divadla patrí päť scén, a to Národné divadlo, Stavovské divadlo, Štátna opera, Nová scéna a Divadlo Kolowrat. Umelecké súbory Opery, Činohry a Baletu vyberajú svoj repertoár nielen z bohatého klasického odkazu, ale popri domácich autoroch sa zameriavajú aj na modernú svetovú tvorbu. Repertoár Novej scény tvorí predstavenie Laterny magiky, Baletu a Činohry, rad vlastných projektov i pohostinských vystúpení, scénických diskusií či jednorazových akcií, ktoré sa odohrávajú ako v budove Novej scény, tak na piazzete Národného divadla.
DÔVODY VÝBERU NOVÉHO INFORMAČNÉHO SYSTÉMU
Už dlhší čas si v Národnom divadle uvedomovali nutnosť výmeny existujúceho softvérového riešenia pre základné procesy, ktoré v spoločnosti fungujú. Využívané riešenia boli postavené na zastaranej MS-DOS platforme a pre jednotlivé procesy v spoločnosti fungovali oddelene. S tým samozrejme súvisela duplicitná práca, veľké riziko chýb a ďalšie nepríjemnosti, ktoré sú spojené s využívaním viacerých off-line aplikácií. Na základe týchto skutočností bola v roku 2008 vypracovaná interná analýza ICT potrieb, ktorá sa premietla do vypísaného výberového konania. Toto výberové konanie bolo nakoniec z finančných dôvodov zrušené. Problémy so súčasným SW riešením sa však začali stávať neúnosnými, a tak došlo k rozhodnutiu výberové konanie obnoviť, ale s veľkou váhou na cenu ponúkaného riešenia. Tieto riešenia však väčšinou nevedeli pokryť výrobu dekorácií, rekvizít a kostýmov. Vedenie Národného divadla znovu uvažovalo o obstaraní viacerých samostatných oddelených riešení, ale nakoniec tento variant zamietlo. Potom dospelo k záveru, že z hľadiska funkčnosti a ceny zodpovedajú potrebám Národného divadla ERP produkty Maconomy, Navision a KARAT. Tieto boli tiež v rámci výberového konania oslovené.
PREČO IS KARAT USPEL PRED KONKURENCIOU
Z uvedených produktov nakoniec vo výberovom konaní vyhral IS KARAT, a to vďaka cenovej ponuke. V tomto prípade však nebola cenová výhoda nijako premietnutá do akéhokoľvek zníženia kvality dodaného riešenia, ale cenový rozdiel bol spôsobený najmä vhodnejšou licenčnou politikou, ktorá priniesla napr. v oblasti WorkFlow významné úspory. Vybrané riešenie dokázalo pokryť všetky dopytované procesy v organizácii, teda vrátane už spomínanej výroby dekorácií, rekvizít a kostýmov. Zaujímavosťou celého riešenia je previazanosť výrobného riešenia s evidenciou majetku, pretože výsledky výroby sa následne evidujú ako majetok so všetkými ďalšími náležitosťami. Ako základný podklad pre výber aj následnú implementáciu poslúžila interná analýza problémov a potrieb.
Zahájení ostrého provozu v průběhu roku mělo řadu výhod. Přelom roku je u nás dost hektický a snažit se v tomto období o rozjezd nového systému by nemuselo dopadnout dobře. Celkově bych tento způsob rozjezdu nového informačního systému doporučoval.
V prvom kvartáli roku 2012 prebiehala Predimplementačná analýza a implementácia tak, aby od apríla 2012 mohlo byť odovzdané do ostrej prevádzky kompletné riešenie ekonomiky, financií a skladov. Riešenie výroby bolo plánované na jún 2012. Nakoniec došlo k finálnemu rozjazdu tejto časti riešenia až v septembri 2012, čo bolo spôsobené divadelnými prázdninami.
“Zahájení ostrého provozu v průběhu roku mělo řadu výhod. Přelom roku je u nás dost hektický a snažit se v tomto období o rozjezd nového systému by nemuselo dopadnout dobře. Celkově bych tento způsob rozjezdu nového informačního systému doporučoval,“ hovorí Ing. Martin Gerych, finančný riaditeľ spoločnosti.
Skúsenosť z implementácie v oblasti predimplementačnej analýzy potvrdzuje veľký význam tohto dokumentu, na druhej strane sú pri spätnom hodnotení celého procesu implementácie dôležitejšie čiastkové schôdzky riešiteľských tímu a ich výsledky, než je samotný výsledný dokument. Toto bolo v prípade Národného divadla podporené faktom, že si jeho ľudia veľmi dobre uvedomovali nutnosť zmeny a presne vedeli, čo očakávajú. Veľmi dôležitú úlohu potom zohrávajú konkrétne osoby na strane dodávateľa a ich odborná a ľudská stránka. Rovnako ako vo väčšine takto rozsiahlych projektov sa vyskytli aj problémy, ale tie boli vždy včas vyriešené.
„Předimplementační analýzu jsme četli opravdu poctivě. Nejhorší situace však nastává v okamžiku změnových řízení, kdy je zapotřebí si každou změnu dávat do souvislosti s celým dokumentem. Ale kdo má čas číst tak rozsáhlý dokument stále znovu. Ve finále si myslím, že pro nás byly přínosnější a důležitějšíjednotlivé schůzky v rámci vytváření předimplementační analýzy, než byl finální dokument,“ hovorí Ing. Martin Gerych, finančný riaditeľ spoločnosti.
„Velkou výhodou bylo, že vedoucí pracovníci byli 100% přesvědčeni o tom, že musíme jít do nového systému. Některé pracovníky na nižších pozicích bylo třeba motivovat, a to nejčastěji metodou cukru a biče,“ hovorí Ing. Martin Gerych, finančný riaditeľ spoločnosti.
NAJVÄČŠIE PRÍNOSY SPOLUPRÁCE
Od začiatku bol kladený veľký dôraz aj na riešenie WorkFlow a výsledok predčil očakávania. Dochádza ku komplexnému prechodu z papierového na elektronický spôsob komunikácie, a tým k výrazným časovým úsporám a zefektívneniu celého systému schvaľovania dokumentov.
Na úvod tejto časti je potrebné poznamenať, že celkové očakávanie odberateľa bolo naplnené. A to ako po stránke produktu, tak aj po stránke dodávateľa, ktorý sa nestaval iba do role „plniteľa“ všetkých prianí zákazníka, ale aktívnym spôsobom navrhoval a oponoval jednotlivé časti riešenia, čím sa snažil priniesť nové informácie a skúsenosti z praxe. Aj z tohto dôvodu sa z dodávateľa, spoločnosti ZAS Group, stal partner na dlhé obdobie.
Vzhľadom na rozsah riešenia IS KARAT bol následne využitý aj e-shop, ktorý je integrovanou súčasťou IS KARAT. Hoci sa zatiaľ nepodarilo znížiť potrebu ľudských zdrojov pre činnosti spojené s SW riešením, je jeho celková efektivita a výťažnosť niekoľkonásobne vyššia ako u predchádzajúcich riešení.
PLÁNY DO BUDÚCNOSTI A ROZVOJ SPOLUPRÁCE
Strategickou úlohou pre tento rok je vyťažiť maximum z dodaného WorkFlow riešenia, pretože už po krátkom čase si odberateľ uvedomuje jeho obrovský potenciál. Ďalšie možné rozšírenie riešenia IS KARAT je zvažované pre nasadenie modulu Paragonová pokladňa na jednotlivé predajne a prevádzky, kde dochádza k výberu hotovosti. Ďalším možným krokom môže byť automatizácia exportu výkazov do formátov pre SW PC Výkazníctvo spoločnosti MÚZO Praha, s.r.o., ktorý je podporovaný a vyžadovaný Ministerstvom kultúry.
Národné divadlo je reprezentatívnou scénou Ceskej republiky. Je jedným zo symbolov národnej identity a súcastou európskeho kultúrneho priestoru. Je nositelom národného kultúrneho dedicstva a zároven priestorom pre slobodnú umeleckú tvorbu.
Neváhajte a kontaktujte nás. Radi zodpovieme všetky vaše otázky, predložíme vám nezáväznú cenovú ponuku alebo vám poskytneme prístup do demoverzie našich produktov.
Informačný systém KARAT vo VF NUCLEAR nielen riadi kľúčové procesy, ale zároveň integruje dáta z externých systémov, ako sú konštrukčné a návrhové softvéry.
História spoločnosti Global Business v dnešnej podobe a s dnešným zameraním výroby sa datuje k roku 2006, kedy bola s cca 25 zamestnancami odkúpená divízia výroby rozvádzačov od zanikajúcej spoločnosti Elma-Therm.
Čisto česká priemyselná skupina CONTEG Group zaviedla moderný informačný systém KARAT českej proveniencie. Nahradila ním svoje starnúce ERP riešenie, ktoré nedokázalo podporovať jej dynamický obchodný a akvizičný rast. IS KARAT umožnil zefektívniť interné procesy, zabezpečil stálu aktuálnosť informácií a ich zdieľanie v celej skupine a je pripravený na ľahké začlenenie ďalších akvizícií.