Národní divadlo: Aj Predaná nevesta môže byť nomenklatúrou
18. apríla 2013
Národné divadlo je reprezentatívnou scénou Českej republiky. Je jedným zo symbolov národnej identity a súčasťou európskeho kultúrneho priestoru. Je nositeľom národného kultúrneho dedičstva a zároveň priestorom pre slobodnú umeleckú tvorbu.
Dnešnú podobu Národného divadla tvoria štyri umelecké súbory, ktorými sú Opera, Činohra, Balet a Laterna magika, a pod umeleckú správu divadla patrí päť scén, a to Národné divadlo, Stavovské divadlo, Štátna opera, Nová scéna a Divadlo Kolowrat. Umelecké súbory Opery, Činohry a Baletu vyberajú svoj repertoár nielen z bohatého klasického odkazu, ale popri domácich autoroch sa zameriavajú aj na modernú svetovú tvorbu. Repertoár Novej scény tvorí predstavenie Laterny magiky, Baletu a Činohry, rad vlastných projektov i pohostinských vystúpení, scénických diskusií či jednorazových akcií, ktoré sa odohrávajú ako v budove Novej scény, tak na piazzete Národného divadla.
DÔVODY VÝBERU NOVÉHO INFORMAČNÉHO SYSTÉMU
Už dlhší čas si v Národnom divadle uvedomovali nutnosť výmeny existujúceho softvérového riešenia pre základné procesy, ktoré v spoločnosti fungujú. Využívané riešenia boli postavené na zastaranej MS-DOS platforme a pre jednotlivé procesy v spoločnosti fungovali oddelene. S tým samozrejme súvisela duplicitná práca, veľké riziko chýb a ďalšie nepríjemnosti, ktoré sú spojené s využívaním viacerých off-line aplikácií. Na základe týchto skutočností bola v roku 2008 vypracovaná interná analýza ICT potrieb, ktorá sa premietla do vypísaného výberového konania. Toto výberové konanie bolo nakoniec z finančných dôvodov zrušené. Problémy so súčasným SW riešením sa však začali stávať neúnosnými, a tak došlo k rozhodnutiu výberové konanie obnoviť, ale s veľkou váhou na cenu ponúkaného riešenia. Tieto riešenia však väčšinou nevedeli pokryť výrobu dekorácií, rekvizít a kostýmov. Vedenie Národného divadla znovu uvažovalo o obstaraní viacerých samostatných oddelených riešení, ale nakoniec tento variant zamietlo. Potom dospelo k záveru, že z hľadiska funkčnosti a ceny zodpovedajú potrebám Národného divadla ERP produkty Maconomy, Navision a KARAT. Tieto boli tiež v rámci výberového konania oslovené.
PREČO IS KARAT USPEL PRED KONKURENCIOU
Z uvedených produktov nakoniec vo výberovom konaní vyhral IS KARAT, a to vďaka cenovej ponuke. V tomto prípade však nebola cenová výhoda nijako premietnutá do akéhokoľvek zníženia kvality dodaného riešenia, ale cenový rozdiel bol spôsobený najmä vhodnejšou licenčnou politikou, ktorá priniesla napr. v oblasti WorkFlow významné úspory. Vybrané riešenie dokázalo pokryť všetky dopytované procesy v organizácii, teda vrátane už spomínanej výroby dekorácií, rekvizít a kostýmov. Zaujímavosťou celého riešenia je previazanosť výrobného riešenia s evidenciou majetku, pretože výsledky výroby sa následne evidujú ako majetok so všetkými ďalšími náležitosťami. Ako základný podklad pre výber aj následnú implementáciu poslúžila interná analýza problémov a potrieb.
Zahájení ostrého provozu v průběhu roku mělo řadu výhod. Přelom roku je u nás dost hektický a snažit se v tomto období o rozjezd nového systému by nemuselo dopadnout dobře. Celkově bych tento způsob rozjezdu nového informačního systému doporučoval.
V prvom kvartáli roku 2012 prebiehala Predimplementačná analýza a implementácia tak, aby od apríla 2012 mohlo byť odovzdané do ostrej prevádzky kompletné riešenie ekonomiky, financií a skladov. Riešenie výroby bolo plánované na jún 2012. Nakoniec došlo k finálnemu rozjazdu tejto časti riešenia až v septembri 2012, čo bolo spôsobené divadelnými prázdninami.
“Zahájení ostrého provozu v průběhu roku mělo řadu výhod. Přelom roku je u nás dost hektický a snažit se v tomto období o rozjezd nového systému by nemuselo dopadnout dobře. Celkově bych tento způsob rozjezdu nového informačního systému doporučoval,“ hovorí Ing. Martin Gerych, finančný riaditeľ spoločnosti.
Skúsenosť z implementácie v oblasti predimplementačnej analýzy potvrdzuje veľký význam tohto dokumentu, na druhej strane sú pri spätnom hodnotení celého procesu implementácie dôležitejšie čiastkové schôdzky riešiteľských tímu a ich výsledky, než je samotný výsledný dokument. Toto bolo v prípade Národného divadla podporené faktom, že si jeho ľudia veľmi dobre uvedomovali nutnosť zmeny a presne vedeli, čo očakávajú. Veľmi dôležitú úlohu potom zohrávajú konkrétne osoby na strane dodávateľa a ich odborná a ľudská stránka. Rovnako ako vo väčšine takto rozsiahlych projektov sa vyskytli aj problémy, ale tie boli vždy včas vyriešené.
„Předimplementační analýzu jsme četli opravdu poctivě. Nejhorší situace však nastává v okamžiku změnových řízení, kdy je zapotřebí si každou změnu dávat do souvislosti s celým dokumentem. Ale kdo má čas číst tak rozsáhlý dokument stále znovu. Ve finále si myslím, že pro nás byly přínosnější a důležitějšíjednotlivé schůzky v rámci vytváření předimplementační analýzy, než byl finální dokument,“ hovorí Ing. Martin Gerych, finančný riaditeľ spoločnosti.
„Velkou výhodou bylo, že vedoucí pracovníci byli 100% přesvědčeni o tom, že musíme jít do nového systému. Některé pracovníky na nižších pozicích bylo třeba motivovat, a to nejčastěji metodou cukru a biče,“ hovorí Ing. Martin Gerych, finančný riaditeľ spoločnosti.
NAJVÄČŠIE PRÍNOSY SPOLUPRÁCE
Od začiatku bol kladený veľký dôraz aj na riešenie WorkFlow a výsledok predčil očakávania. Dochádza ku komplexnému prechodu z papierového na elektronický spôsob komunikácie, a tým k výrazným časovým úsporám a zefektívneniu celého systému schvaľovania dokumentov.
Na úvod tejto časti je potrebné poznamenať, že celkové očakávanie odberateľa bolo naplnené. A to ako po stránke produktu, tak aj po stránke dodávateľa, ktorý sa nestaval iba do role „plniteľa“ všetkých prianí zákazníka, ale aktívnym spôsobom navrhoval a oponoval jednotlivé časti riešenia, čím sa snažil priniesť nové informácie a skúsenosti z praxe. Aj z tohto dôvodu sa z dodávateľa, spoločnosti ZAS Group, stal partner na dlhé obdobie.
Vzhľadom na rozsah riešenia IS KARAT bol následne využitý aj e-shop, ktorý je integrovanou súčasťou IS KARAT. Hoci sa zatiaľ nepodarilo znížiť potrebu ľudských zdrojov pre činnosti spojené s SW riešením, je jeho celková efektivita a výťažnosť niekoľkonásobne vyššia ako u predchádzajúcich riešení.
PLÁNY DO BUDÚCNOSTI A ROZVOJ SPOLUPRÁCE
Strategickou úlohou pre tento rok je vyťažiť maximum z dodaného WorkFlow riešenia, pretože už po krátkom čase si odberateľ uvedomuje jeho obrovský potenciál. Ďalšie možné rozšírenie riešenia IS KARAT je zvažované pre nasadenie modulu Paragonová pokladňa na jednotlivé predajne a prevádzky, kde dochádza k výberu hotovosti. Ďalším možným krokom môže byť automatizácia exportu výkazov do formátov pre SW PC Výkazníctvo spoločnosti MÚZO Praha, s.r.o., ktorý je podporovaný a vyžadovaný Ministerstvom kultúry.
Národné divadlo je reprezentatívnou scénou Ceskej republiky. Je jedným zo symbolov národnej identity a súcastou európskeho kultúrneho priestoru. Je nositelom národného kultúrneho dedicstva a zároven priestorom pre slobodnú umeleckú tvorbu.
Neváhajte a kontaktujte nás. Radi zodpovieme všetky vaše otázky, predložíme vám nezáväznú cenovú ponuku alebo vám poskytneme prístup do demoverzie našich produktov.
História spoločnosti Global Business v dnešnej podobe a s dnešným zameraním výroby sa datuje k roku 2006, kedy bola s cca 25 zamestnancami odkúpená divízia výroby rozvádzačov od zanikajúcej spoločnosti Elma-Therm.
História spoločnosti fortell s.r.o. je významne ovplyvnená regiónom, v ktorom sa nachádza, teda v meste Lanškroun a jeho najbližšom okolí. V tomto regióne vzniklo po revolúcii množstvo firiem zaoberajúcich sa elektrotechnikou a nástrojárstvom, pretože tu, za čias bývalého Československa, pôsobila spoločnosť TESLA.