Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

detail laser

Prípadová štúdia

TOROLA electronic: Zákazková produkcia špičkovej elektroniky

20. apríla 2015

Spoločnosť TOROLA electronic bola založená v roku 1991. Od začiatku je orientovaná na vlastný vývoj, predaj a servis elektronických zariadení. Zaoberá sa zákazkami pre veľkých výrobcov aj vývojom vlastných produktov, ako sú napr. taxametre

Svoju produkciu realizovala spočiatku kooperáciou s výrobnými firmami, koncom 90. rokov si ale zaobstarala nové technológie a priestory, čo jej umožnilo realizovať vlastnú výrobu, vyvinúť ďalšie produkty a uspieť s nimi na českom i európskom trhu. V prípadovej štúdii vás zoznámime s genézou výberu a implementácie nového informačného systému, ktorý v súčasnosti už pomáha zlepšovať hlavné ekonomické ukazovatele firmy.

POSTAVENIE SPOLOČNOSTI NA TRHU

Svoj vrchol dosiahla firma v roku 2006, keď zamestnávala 198 pracovníkov pri obrate 250 mil. Kč a expandovala na nové trhy. V období hospodárskej krízy, kedy nebolo možné sa vyhnúť prepúšťaniu ľudí, najmä v robotníckych profesiách, prebehla postupná konsolidácia, počas ktorej firma investovala do vývoja a nákupu nových technológií, a tiež vykonala organizačné zmeny. Rozdelila sa na dva samostatné subjekty. Sú nimi spoločnosť TOROLA electronic, ktorá zaisťuje výhradne výrobný program, a spoločnosť TOROLA design zaoberajúca sa vývojom a poskytujúca všetky obchodnotechnické služby. TOROLA electronic, ktorej sa týka aj táto prípadová štúdia, sídli vo Frýdku-Místku. Všetka jej podnikateľská aktivita je vedená vo výrobnom závode vo Frenštáte pod Radhoštěm.

Spoločnosť zamestnáva 120 pracovníkov a dosahuje obrat 170 mil Kč. Voľné výrobné kapacity firma ponúka iným spoločnostiam, pričom pre niektoré z nich realizuje zákazkovú výrobu, a to v rozsahu cca 70 % obratu. Zvyšných 30 % tvorí produkcia vlastných výrobkov, vyvinutých spoločnosťou TOROLA design.

montáž

TOROLA electronic udržuje dlhodobé vzťahy s viac ako 10 stálymi odberateľmi zákazkovej produkcie, preto dokáže obstáť aj v čase, keď je odbyt ostatných produktov negatívne ovplyvňovaný hospodárskym cyklom. Tým najvýznamnejším je spoločnosť ComAp, dodávateľ jednotiek pre riadenie záložných zdrojov v nemocniciach, vojenských objektoch a pod. Pre ComAp, ktorý patrí medzi päť najväčších svetových firiem v odbore, zaisťuje TOROLA electronic kompletný výrobný proces, vrátane dodávok materiálu, optimalizácie technológie a ďalších činností.

Spoločnosť je nositeľom certifikátov ISO 9001 a 14000. Vzhľadom k požiadavkám zahraničných zákazníkov musí dodržiavať zvláštne technologické predpisy, napr. pre proces spájkovania vo vlne alebo osadzovaní, a absolvovať špeciálne certifikácie či audity. Len spoločnosť ComAp vykonáva v priestoroch výrobného závodu vlastný audit dvakrát do roka.

SLEDOVANIE PREVÁDZKY VOZIDIEL A TAXAMETRY

Spoločnosť vyrába 70 % produkcie na export, a to tak v rámci investičných celkov externých dodávateľov, ako aj z hľadiska dodávok vlastných výrobkov. Do poslednej uvedenej skupiny patrí najmä Truck Data Memory (TDM), čiže systém sledovania prevádzky vozidiel využívajúci dátové riadenie cez GPRS. Ten môže slúžiť aj ako záznamník prevádzky strojného zariadenia alebo dopravného prostriedku. Celý systém TDM je chránený ako priemyselný vzor. V súčasnosti predstavuje kľúčový produkt firmy.

oživování výrobku

Druhým hlavným výrobkom sú elektronické taxametre, ktoré TOROLA electronic vyvíja a predáva už od začiatku 90. rokov. Spoločnosť vlastní osem typových certifikátov na tieto meradlá. Teraz je ich jediným výrobcom na území SR. Odbyt tohto sortimentu je ale obmedzený kúpnou silou taxislužby a tiež regionálne. Bariéru pre vstup na nové trhy predstavuje zložitá legislatíva v tejto oblasti. TOROLA electronic má skúsenosti s legislatívou v ČR a na Slovensku, preto sa sústreďuje práve na trhy týchto krajín. Dôležitou činnosťou je taktiež zaistenie servisu, čo sa týka viac ako 8 500 taxametrov v ČR aj SR.

AKO UDRŽAŤ VYSOKÚ KONKURENCIESCHOPNOSŤ A ZÍSKAŤ KONKURENČNÚ VÝHODU

Základným predpokladom pre udržanie vysokej konkurencieschopnosti je priebežne investovať do moderných výrobných technológií, ktoré pomáhajú firme udržať krok so svetovým vývojom v oblasti elektrotechniky a elektroniky. Napr. automaty, ktoré ešte pred piatimi rokmi boli schopné osadiť takmer akúkoľvek dosku s plochými spojmi, už dnes je možné použiť len na obmedzené typy komponentov. Hlavným trendom je neustále zmenšovanie súčiastok a vyššia hustota osadenia na stále menšej ploche, čomu sa firma musí prispôsobiť. Preto tiež priebežne inovuje svoj strojový park, ktorého hodnota sa pohybuje v rade desiatok miliónov Kč.

Ďalším dôležitým faktorom sú všestranne vzdelaní ľudia, ktorí sa môžu vzájomne zastupovať na viacerých pracovných pozíciách. To umožňuje firme byť vysoko operatívnou a napr. plniť menšie zákazky v rade dní. Spojenie špičkových technológií a skúsených pracovníkov umožňuje zavádzať metódy riadenia, ktoré sa potom samy o sebe stávajú konkurenčnou výhodou.

Jednou z najdôležitejších je tzv. traceabilita, čiže systém sledovania výroby umožňujúci vytvárať genealógiu produktu, dohľadávať jeho konkrétne komponenty a zdroje podieľajúce sa na ich vzniku. V prípade výrobných operácií v TOROLA electronic ide predovšetkým o pracovníkov, pretože práve ľudia generujú najviac chýb pri výrobnom procese.

Konkurenčnú výhodu potom môže predstavovať aj samotný informačný systém, najmä keď podporuje svojimi funkciami metódy riadenia, ako je traceabilita. Pozrime sa teraz, ako sa s jeho výberom a nasadením spoločnosť vysporiadala.

PRVÁ FÁZA VÝBERU SKONČILA NEÚSPECHOM

Tak ako mnoho iných podobných spoločností, aj TOROLA electronic používala najskôr jednoduchý účtovný systém na báze DOS, s ktorým bolo možné riadiť aj niektoré ďalšie agendy vrátane výroby. Ten však bol technologicky a funkčne veľmi limitovaný, čo sa prejavilo v období expanzie, kedy prestal firme dostačovať a nebolo možné ho ďalej rozvíjať. Okrem toho silneli požiadavky na pokrytie a integráciu ďalších podnikových procesov, najmä nákupu a technickej prípravy výroby, ktoré boli doteraz riadené pomocou excelovských tabuliek. Rozhodnutie o obstaraní úplne nového ERP systému tak už nestálo nič v ceste.

Prvý pokus o nájdenie vhodného informačného systému sa uskutočnil v roku 2006. Firma pritom postupovala „typickým“ spôsobom. Nezvolila najvhodnejšiu cestu profesionálneho transparentného výberu generálneho dodávateľa celého ERP systému. Vzhľadom na obavy, že sa nepodarí pôvodnú dátovú základňu a procesy preniesť do nového uceleného systému, a kvôli možnému výpadku prevádzky tak nastanú nevratné škody, začalo vedenie firmy uvažovať o čiastkovom systéme riadenia výroby, ktorý by sa napojil na zodpovedajúcu ERP aplikáciu. Nakoniec sa ukázalo, že takýto postup nie je vhodný a dodávateľ, ktorý bol s týmto riešením pôvodne vybraný, projekt nerealizoval.

DPS

V roku 2007 potom bolo uskutočnené riadne výberové konanie, tentoraz v rámci dotačného programu ICT v podnikoch. V ňom zvíťazil dodávateľ informačného systému SAP Business One. Pokus o nasadenie tejto aplikácie sa však skončil úplným neúspechom, preto sa vedenie firmy rozhodlo celý projekt zrušiť a vypísať nové výberové konanie.

O VÍŤAZNOM RIEŠENÍ ROZHODLA ÚSTRETOVOSŤ KONZULTANTOV

Po zložitých peripetiách, ktorým sa TOROLA electronic pri svojom rozhodovaní o výbere dodávateľa a informačného systému nedokázala vyhnúť, nakoniec najlepšie uspela spoločnosť KARAT Software.

Tomáš Havlík, konateľ spoločnosti TOROLA electronic, k tomu uvádza: „Zvažovali jsme také, zda dodavatel odpovídá svou velikostí a zkušenostmi naší firmě. Vyhovuje nám, že není ani garážovou firmou jednoho muže, která by se k nám chodila učit, ani velkou IT korporací, pro niž bychom nebyli zákazník s odpovídajícím významem. KARAT Software má za sebou také určitou historii a implementační projekty, které prokazují jeho erudici,“ dopĺňa dôvody výberu Tomáš Havlík.

Potěšil nás především vstřícný přístup konzultantů a jejich ochota věnovat nám čas k vysvětlení všech podrobností nabídky i možností samotné aplikace. U té jsme ocenili především intuitivní uživatelské rozhraní a jednoduché ovládání.“

torola logoTomáš Havlíkkonateľ spoločnosti TOROLA electronic

AKO SME SI PORADILI S PREKÁŽKAMI IMPLEMENTÁCIE

Informačný systém KARAT bol odovzdaný do ostrej prevádzky po 10 mesiacoch od podpisu zmlúv. Dlhšiu dobu zavádzania zapríčinila snaha riešiť viac problémov naraz. Súčasne so zavádzaním informačného systému sa pokúšal realizačný tím nasadiť aj systém traceability, čo sa nakoniec ukázalo ako nereálne. Časový sklz prinútil zodpovedných pracovníkov k tomu, aby vymenili vedúceho projektu a realizačný tím a projekt rozdelili do viacerých etáp. Potom sa už začalo rýchlo postupovať „správnym smerom“.

Schopnosť nájsť východisko z tejto zložitej situácie sa nakoniec všetkým vyplatila. Projekt úspešne dokončili skúsení konzultanti spoločnosti ZAS Group, ktorá patrí medzi najvýznamnejších implementačných a vývojových partnerov KARAT Software.

V prvej etape bol nasadený systém KARAT Advance pre 25 súčasne pracujúcich užívateľov. Pokryté boli všetky kľúčové procesy vrátane tzv. „veľkej výroby“. Druhá etapa projektu bola realizovaná v rámci 2. výzvy dotačného programu ICT v podnikoch. Počas nej bola zavedená už spomínaná traceabilita do prostredia systému KARAT. Počet súčasne pracujúcich užívateľov sa rozšíril na 30 a celá etapa bola ukončená k 31. 12. 2009.

osazovani klasickym zpusobem

ODPORÚČANIA A SKÚSENOSTI Z IMPLEMENTAČNÉHO PROJEKTU

„Dnes již víme, že podstatou úspěšné implementace je přesně znát její cíle a umět si je v čase správně rozvrhnout. Přitom se samozřejmě nelze obejít bez kvalitně provedené procesní analýzy a stanovení hlavních priorit řešení i dílčích požadavků. Analýza by rovněž měla dát odpověď na otázku, jak správně propojit jednotlivé procesy a optimalizovat hodnototvorný řetězec i navazující agendy jako celek,“ zhŕňa svoje skúsenosti Tomáš Havlík.

„Kdybych měl nyní řešit nový implementační projekt, raději bych se obrátil na nezávislou poradenskou firmu, která by mi zpracovala nejen procesní analýzu, ale pomohla i s výběrem informačního systému a jeho dodavatele. Lidé ve výrobním podniku by se měli věnovat činnosti, které nejlépe rozumí, a specializované služby přenechat odborníkům. Opačný postup nakonec přinese spíše velké časové ztráty a vyšší náklady,“ zatvára svoje odporúčania k výberu a nasadeniu systému Tomáš Havlík.

PRÍNOSY SÚ ZREJMÉ I V MERATEĽNÝCH EKONOMICKÝCH UKAZOVATEĽOCH

„Přínosy implementace informačního systému KARAT jsou patrné ve všech oblastech podniku. Z hlediska vedení firmy je důležité zlepšení jak měkkých ukazatelů, tak tvrdých metrik. K těm prvně jmenovaným patří především spokojenost uživatelů. „Naši zaměstnanci používají informační systém jako skutečný pracovní nástroj. Dokážou z něj získat potřebné informace a nové údaje pořizují vždy na jednom místě. Všechny podnikové agendy jsou vzájemně provázány a uživatelé pracují nad společnou datovou základnou. Systém tak poskytuje jednotnou verzi pravdy na všech svých výstupech,“ uvádza Tomáš Havlík.

Ze systému jsme nyní schopni okamžitě zjistit, v jakém stavu je realizace konkrétní zakázky a kdy lze předpokládat její dokončení. Rovněž můžeme ověřit stav výroby každé komponenty, a to až na úroveň jednotlivých operací.

torola logoTomáš Havlíkkonateľ spoločnosti TOROLA electronic

Nasadenie integrovaného ERP systému pomohlo výrazne zlepšiť kvalitu práce v nákupe, technológii a ďalších podnikových úsekoch. Merateľné efekty implementácie potom boli dosiahnuté vo výrobe, čo úzko súvisí so zavedením traceability do informačného systému.

Produktivita práce robotníkov v prevádzke vzrástla z pôvodných 70 % na súčasných 90 %. Vedenie spoločnosti má k dispozícii presne zmapovaný pracovný deň v jednotlivých profesiách a môže podľa neho modifikovať príslušné výkonnostné normy aj odmeňovanie. Ďalšie prínosy spočívajú v presnej a včasnej informovanosti zákazníkov.

„Ze systému jsme nyní schopni okamžitě zjistit, v jakém stavu je realizace konkrétní zakázky a kdy lze předpokládat její dokončení. Rovněž můžeme ověřit stav výroby každé komponenty, a to až na úroveň jednotlivých operací,“ hodnotí dostupnosť údajov o zákazkách Tomáš Havlík.

triola výroba

ĎALŠÍ ROZVOJ SYSTÉMU A PLÁNY DO BUDÚCNOSTI

V súčasnej dobe prebieha implementácia systému KARAT aj v materskej spoločnosti TOROLA design, ktorá okrem vývoja zaisťuje všetok obchod a servis. V rámci 3. výzvy dotačného programu ICT v podnikoch firma rozširuje funkčnosť niektorých už nasadených modulov, zavádza systém pre riadenie dokumentov a portálové riešenie na báze produktu Microsoft SharePoint. Webové rozhranie bude určené predovšetkým pre zákazníkov, ktorí už nebudú musieť volať do firmy, ale zistia stav svojej zákazky a príslušné podrobnosti priamo z portálu napojeného na KARAT.

Vedenie spoločnosti do budúcnosti predpokladá zavedenie systému riadenia pracovných tokov (workflow), nadstavby Manažér a dokončenie projektu zameraného na rozšírenie možností traceability až na prevádzkovú úroveň strojného zariadenia. Vo firme sa teraz intenzívne pracuje na zbere dát zo strojov, ich napojení na systém traceability tak, aby bolo možné zistiť, v akom režime sa nachádza konkrétny automat, a neustále upresňovať rodokmeň výrobku.

traceabilita snimani caroviho kodu

„V současnosti informační systém funguje a poskytuje přínosy tak, jak jsme si představovali na začátku celého projektu. Za tu dobu jsme ušli dlouhou cestu, během níž jsme dělali chyby a nabírali cenné zkušenosti. Čas nakonec ukázal, že se nám podařilo zvolit takového partnera, o něhož se můžeme opřít, a bez obav pokračovat v dalších investicích do podnikového informačního systému,“ uzatvára Tomáš Havlík.

TOROLA electronic, spol. s r.o.

Osadzovanie dosiek plošných spojov technológiou SMT. Zákazková výroba elektroniky, výroba a montáž systému záznamu prevádzky vozidiel.

torolafren.cz

Máte záujem
o podobné riešenie?

Neváhajte a kontaktujte nás. Radi zodpovieme všetky vaše otázky, predložíme vám nezáväznú cenovú ponuku alebo vám poskytneme prístup do demoverzie našich produktov.

Mám záujem

Ďalšie prípadové štúdie

Zobraziť všetky

DCIM100MEDIADJI_0192.JPG

fortell s.r.o.

FORTELL: Zručnosť a schopnosti nielen v názve

História spoločnosti fortell s.r.o. je významne ovplyvnená regiónom, v ktorom sa nachádza, teda v meste Lanškroun a jeho najbližšom okolí. V tomto regióne vzniklo po revolúcii množstvo firiem zaoberajúcich sa elektrotechnikou a nástrojárstvom, pretože tu, za čias bývalého Československa, pôsobila spoločnosť TESLA.

reseni_pro_eshopy_výdejní_box

CONTEG, spol. s.r.o.

CONTEG: Česká priemyselná skupina postavila svoj rast na IS KARAT

Čisto česká priemyselná skupina CONTEG Group zaviedla moderný informačný systém KARAT českej proveniencie. Nahradila ním svoje starnúce ERP riešenie, ktoré nedokázalo podporovať jej dynamický obchodný a akvizičný rast. IS KARAT umožnil zefektívniť interné procesy, zabezpečil stálu aktuálnosť informácií a ich zdieľanie v celej skupine a je pripravený na ľahké začlenenie ďalších akvizícií.

Máte záujem o schôdzku, kalkuláciu alebo máte otázku?

Radi zodpovieme všetky vaše otázky, predložíme vám nezáväznú cenovú ponuku alebo vám poskytneme prístup do demoverzie našich produktov.