MRB Sazovice: Veľké prínosy pri zákazkovej výrobe bezpečnostných dverí
8. februára 2010
Spoločnosť MRB Sazovice je významný český výrobca bezpečnostných dverí a závesných balkónov. Ako ukazuje nasledujúca prípadová štúdia, vďaka podpore zo štrukturálnych fondov EÚ si môže aj relatívne malá spoločnosť dovoliť implementáciu moderného robustného ERP systému.
Spoločnosť MRB Sazovice sa od svojho vzniku na začiatku 90. rokov zaoberala klampiarskou a zámočníckou výrobou. V roku 1994 rozšírila svoje zameranie o výrobný program bezpečnostných dverí s požiarnou odolnosťou a investovala do nových technológií.
Firma patrí do segmentu malých a stredne veľkých podnikov. Zamestnáva celkom 125 pracovníkov vo výrobnom závode v Sazoviciach a pobočke v Kroměříži. Zaujímavosťou je, že firma využíva celkom 18 konsignačných skladov v ČR aj na Slovensku.
To jej umožňuje prisľúbiť zákazníkom okamžité dodanie dverí v štandardných rozmeroch.
NA CESTE K MODERNÉMU ERP RIEŠENIU
V minulosti spoločnosť využívala niekoľko rôznych informačných systémov. Začínala v roku 1997 s ekonomickým systémom ISO od I.F.T. Progres (dnes KARAT Software), výrobu riadila prostredníctvom MS Excel. Neskôr využívala ERP systém Apertum, pričom evidencia miezd musela byť vykonávaná externým dodávateľom. Vyhlásenie dotačného programu ICT v podnikoch agentúrou CzechInvest znamenalo pre firmu zásadný impulz k rozhodnutiu o výmene informačného systému a integrácii všetkých podnikových procesov do jedného uceleného riešenia. V máji 2008 bolo zahájené výberové konanie na nový ERP systém, do ktorého sa prihlásilo 19 záujemcov s rôznymi informačnými systémami. Najúspešnejším uchádzačom sa nakoniec stala spoločnosť KARAT Software.
NOVÉ SKÚSENOSTI PRE OBE STRANY
Samotný implementačný projekt trval celkom šesť mesiacov a obišiel sa bez väčších problémov. Systém tak mohol byť odovzdaný do ostrej prevádzky k 1. januáru 2009. Implementácia priniesla mnoho nových skúseností a poznatkov ako pre používateľskú firmu, tak aj pre dodávateľov.
Dodávateľ si napríklad odniesol ponaučenie, aké je dôležité vykonávať školenia na reálnych podnikových dátach. Pôvodne zamýšľané školenia na demoverzii systému a dátach, ktoré sa najviac podobajú výrobe bezpečnostných dverí a ďalších produktov klienta, sa ukázalo pre užívateľov ťažko zrozumiteľné.
Preto bola najskôr naplnená testovacia databáza systému KARAT skutočnými prevádzkovými dátami a na nich potom lektori vykonali školenie, počas ktorého sa podarilo vysvetliť aj mnohé neštandardné výrobné a obchodné prípady.
Cennou skúsenosťou pre MRB Sazovice bolo využitie voľných kapacít pre implementačný projekt. V období ekonomickej recesie, kedy sa firma musí vysporiadať s nedostatkom zákaziek, dokázala šikovne využiť voľný čas pracovníkov na starostlivé zmapovanie a nastavenie procesov.
AKO SA RIADI ZÁKAZKY V ERP KARAT
Plánovanie a riadenie výroby, ako kľúčový proces výrobnej organizácie, nie je ešte úplne automatizovaný a pokrytý informačným systémom. Napriek tomu aj v tejto fáze sú už celkom evidentné prínosy z využívania KARATu.
Popíšme si teraz základnú fázu životného cyklu realizácie zákazky. Na samom začiatku je prijatie objednávky zákazníka. Tú zadá zodpovedný pracovník do systému, vytvorí technologický postup a vytlačí základné podklady na výrobu. Tieto dokumenty obsahujú informácie o type výrobku, požadovanom množstve a termíne dodania. Potom sú odovzdané programátorovi, ktorý potrebné diely priradí k jednotlivým výrobným zariadeniam a podklady vráti obchodníkovi. Pomocou kalkulačného vzorca je vypočítaná plánovaná výrobná cena.
Po týchto operáciách dochádza k uvoľneniu zákazky do výroby a vytlačeniu sprievodiek s čiarovými kódmi. Pracovník zodpovedný za plánovanie výroby zoradí podľa termínov dodania výrobné sprievodky a obchodník potvrdí termín dodania zákazníkovi.
ODVÁDZANIE VÝROBY V REÁLNOM ČASE
Odvádzanie výroby bolo ešte v nedávnej minulosti zadávané ručne. Pred zahájením samotnej výroby bol vyskladnený materiál a po poslednej operácii bola ručne odvedená hotová výroba do skladu. Teraz sa jednotlivé výrobné operácie odvádzajú do systému KARAT s pomocou čiarových kódov. Obchodníci tak ľahko zistia, v akej fáze výroby sa nachádza konkrétna zákazka a majú kedykoľvek k dispozícii presné informácie pre zákazníka aj pre svoje vlastné rozhodovanie.
PRÍNOSY V EVIDENCIA ZÁSOB
Ďalším problémom, ktorý sa podarilo v rámci implementácie vyriešiť, je riadenie skladového hospodárstva, najmä výdaj materiálu do výroby. Doteraz bol materiál určený na výrobu dostupný pre všetkých pracovníkov. Fyzický tok bol oddelený od toku informačného.
Pracovník zodpovedný za výdaj materiálov ho pri vznesenej požiadavke odpísal za skladu a previedol na rozpracovanú výrobu. Tento materiál bol však fyzicky stále prítomný v sklade. V iných prípadoch bol materiál už spracovávaný vo výrobe, ale systém ho stále evidoval ako zásobu. Bolo teda nevyhnutné urobiť poriadok v zásobách. Základnou požiadavkou na systém KARAT preto bolo prepojiť
fyzický a informačný tok pri riadení zásob. Hlavnú úlohu tu zohráva systém čiarových kódov, ktorý umožní odpisovanie materiálu pri výrobných zariadeniach až vo chvíli, keď je skutočne použitý pre konkrétnu zákazku a výrobok. Poskytne tiež sledovanie toku materiálu a jeho využitia a ponúkne okrem iného možnosť dohľadať pracovníka zodpovedného za nekvalitnú výrobu či znehodnotenie materiálu.
PRÍNOSY NOVÉHO SPÔSOBU KALKULÁCIÍ
Ďalší hmatateľný prínos z nasadenia KARATu spočíva v novom spôsobe kalkulácie nákladov. Precízne nastavenie kalkulačných vzorcov formou zákazkovej úpravy v systéme KARAT teraz poskytuje presné informácie o tom, aké boli skutočné režijné náklady a akú maržu majú jednotlivé výrobky a polotovary. Oproti pôvodnému spôsobu kalkulácií, pri ktorom sa réžia počítali z paušálnej čiastky na hodinu práce stroja, ponúkol nový kalkulačný systém kvalitnejšie údaje pre rozhodovanie na všetkých úrovniach firmy.
ĎALŠIE PRÍNOSY PROJEKTU
Ku kompletnému vyhodnoteniu prínosov bude objektívne sa vrátiť za nejaký čas, pretože systém je v ostrej prevádzke len niekoľko mesiacov. Už dnes je však zrejmé, že implementačný projekt splnil očakávania, a to nielen v oblasti riadenia zákaziek, sledovania rozpracovanosti výroby a kalkulačného systému. Pozrime sa na niektoré ďalšie prínosy. Na celkovom chode firmy sa pozitívne prejavilo zrýchlenie a uľahčenie účtovných operácií. Ďalším prínosom je zavedenie evidencie hospodárenia stredísk a vzájomná medzi stredisková evidencia výroby. Doteraz boli tieto operácie vykonávané ručne, čo prinášalo chyby, ktoré úplne pominuli. Významným prínosom v oblasti výroby bolo vytvorenie kusovníkov na výrobu bezpečnostných dverí, ktoré sa v pôvodnom systéme vôbec nepoužívali. Všetko bolo rozložené na polotovary, komponenty a materiály, čo uľahčilo úpravy výrobkov podľa konkrétnych požiadaviek zákazníka.
ĎALŠÍ ROZVOJ SYSTÉMU
Po odladení odvádzania výroby v reálnom čase sa firma chystá na prepojenie úlohových miezd a evidencie operácií vo výrobe, ktorá bude slúžiť ako podklad pre výpočet mzdy. Ďalším plánovaným krokom je zavedenie modulu plánovania výroby, ktorý by mal vyriešiť problémy s dokončovaním zákaziek. U niektorých z nich dochádza tesne pred termínom dodania k zisteniu, že doposiaľ neboli dokončené.
Čo, kedy a ako sa bude vyrábať – je totiž pevne v rukách výrobných majstrov, ktorí sa rozhodujú podľa aktuálneho vyťaženia jednotlivých pracovísk. Pokiaľ však bude zákazka zaplánovaná v systéme a pomocou čiarových kódov sa bude sledovať jej rozpracovanosť, potom je možné podchytiť aj jej prípadné oneskorenie, ktoré systém sám ohlási. Takáto zákazka potom dostane prioritu a bude možné ju vyrobiť prednostne.
Neváhajte a kontaktujte nás. Radi zodpovieme všetky vaše otázky, predložíme vám nezáväznú cenovú ponuku alebo vám poskytneme prístup do demoverzie našich produktov.
História spoločnosti Global Business v dnešnej podobe a s dnešným zameraním výroby sa datuje k roku 2006, kedy bola s cca 25 zamestnancami odkúpená divízia výroby rozvádzačov od zanikajúcej spoločnosti Elma-Therm.
Čisto česká priemyselná skupina CONTEG Group zaviedla moderný informačný systém KARAT českej proveniencie. Nahradila ním svoje starnúce ERP riešenie, ktoré nedokázalo podporovať jej dynamický obchodný a akvizičný rast. IS KARAT umožnil zefektívniť interné procesy, zabezpečil stálu aktuálnosť informácií a ich zdieľanie v celej skupine a je pripravený na ľahké začlenenie ďalších akvizícií.